Liaudiškasis velnio vaizdinys XIII a. raštijoje ir lietuvių folklore: panašumai ir skirtumai

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Liaudiškasis velnio vaizdinys XIII a. raštijoje ir lietuvių folklore: panašumai ir skirtumai
Alternative Title:
Vernacular image of the devil in the Medieval writings from the 13th century and the Lithuanian folklore: similarities and differences
In the Journal:
Tautosakos darbai [Folklore Studies]. 2024, 67, p. 67-85
Summary / Abstract:

LTViduramžiais susiformavo teologinis ir liaudiškasis velnio vaizdiniai. Teologinis velnio vaizdinys ateina iš Šventojo Rašto, o štai liaudiškasis, nors ir susijęs su Biblija, yra ne toks teologizuotas, labiau sureikšmina „žemiškesnius“ žmogaus ir velnio santykius. Abu vaizdiniai egzistavo kartu ir vienas kitam neprieštaravo. Straipsnyje nagrinėjamas liaudiškasis velnio vaizdinys dviejuose XIII a. parašytuose ir Viduramžiais populiariuose veikaluose – Cezarijaus Heisterbachiečio „Pokalbiuose apie stebuklus“ (Dialogus miraculorum), baigtuose rašyti apie 1223 m., ir Vincento Boviečio „Didžiajame veidrodyje“ (Speculum maius), rašytame tarp 1235 ir 1264 metų. Analizuojama, kuo Viduramžių siužetai (pasakojimai) apie velnią panašūs į lietuvių folklore esančius mitinius siužetus, o kuo skiriasi. Raktažodžiai: velnias, liaudiškasis velnio vaizdinys, Cezarijus Heisterbachietis, Vincentas Bovietis, lietuvių folkloras, Viduramžiai. [Iš leidinio]

ENIn the Middle Ages, both theological and vernacular images of the devil were formed. The theological image is rooted in the Holy Scripture, while the vernacular one, although related to the Bible, is less theological and emphasizes the “mundane” relationship between humans and the devil. Both images coexisted and did not contradict each other. The article examines the vernacular image of the devil as presented in two works from the 13th century – namely, the “Dialogues on Miracles” (Dialogus miraculorum) by Caesarius of Heisterbach, completed around 1223, and “The Great Mirror” (Speculum maius) by Vincent of Beauvais, written between 1235 and 1264. The author of the article attempts to find medieval stories (plots) regarding the devil that are similar to the ones found in the Lithuanian folklore, and to establish their differences. Keywords: devil, vernacular image of the devil, Caesarius of Heisterbach, Vincent of Beauvais, Lithuanian folklore, the Middle Ages. [From the publication]

DOI:
10.51554/TD.24.67.04
ISSN:
1392-2831; 2783-6827
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/109594
Updated:
2024-08-09 10:45:42
Metrics:
Views: 8    Downloads: 2
Export: