Žaidimas kaip vaiko dorinių vertybių ugdymo veiksnys ikimokykliniame amžiuje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Žaidimas kaip vaiko dorinių vertybių ugdymo veiksnys ikimokykliniame amžiuje
Alternative Title:
Child's play as a factor of education of moral values in the childhood
In the Journal:
Jaunųjų mokslininkų darbai. 2023, Nr. 53, p. 8-19
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje aktualizuojamas dorinių vertybių ugdymo reikšmingumas, brandinant žmogaus visa vertę asmenybę. Pripažįstant dorinių vertybių ugdymo ontogenezėje prasmingumą ir specifiškumą, akcentuojama dorinių vertybių ugdymo svarba vaikystėje. Šiame gyvenimo laikotarpyje iš veiksnių, lemiančių dorinių vertybių formavimosi procesus, išskiriamas žaidimas, kaip pagrindinė vaiko veikla. Remiantis moksliniais šaltiniais, mokslinių tyrimų duomenimis, analizuojamos galimybės, kaip per žaidimą vaikas gali veiksmingai ugdytis dorines vertybes. Pagrindiniai žodžiai: dorinės vertybės, dorinių vertybių ugdymas, ugdymas žaidimais, veiksmingumas. [Iš leidinio]

ENThis article actualises the importance of education of moral values nurturing a full-fledged personality. Acknowledging the meaning and particularity of education of moral values in ontogenesis, the particular importance of primary education of moral values in the childhood is pointed out. Play stands out as one of the factors that determines the education of moral values processes in current world. On the basis of the scientific sources and data of researches, play is defined as the main child’s activity. Having discussed the effective use of child’s play in education of moral values (in this article from the holistic point of view), the varied influence of play on child’s education of moral values is revealed. Evaluating this effect from the point of view of child’s moral self-development, it is stated that through naturally occurring situations during play, a child is exposed to real possibilities to express moral values that help her//him to better adjust to their peers, to involve into group’s life and to achieve a favourable status. In terms of child’s individuality development, a child is able to acquire new moral abilities, skills, individual experience, norms and regulations, to experience joy and pleasures. Generalising, play may lay valuable foundation for the development of child’s moral and individual personality, which allows for considering play as a significant factor of education of moral values in the childhood. Keywords: moral values, education of moral values, education by play, effectiveness. [From the publication]

DOI:
10.15388/JMD.2023.53.1
ISSN:
1648-8776
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/109477
Updated:
2024-07-31 15:13:28
Metrics:
Views: 10    Downloads: 1
Export: