Two canonical soviet authors in the Post-Soviet Lithuanian school system: Petras Cvirka and Salomėja Nėris

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Two canonical soviet authors in the Post-Soviet Lithuanian school system: Petras Cvirka and Salomėja Nėris
Alternative Title:
Du sovietinio kanono autoriai posovietinėje Lietuvos mokykloje: Petras Cvirka ir Salomėja Nėris
In the Journal:
Colloquia. 2024, 53, p. 68-104
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojama dviejų lietuvių rašytojų, Salomėjos Nėries (1909–1947) ir Petro Cvirkos (1904–1945), vieta posovietinės Lietuvos mokykliniame literatūros kanone. Pirmiausia aptariama šių rašytojų kanonizacija sovietinės Lietuvos švietimo sistemoje, konkrečiai – to meto vyresniųjų klasių literatūros programose ir vadovėliuose. Vėliau nagrinėjama jų kanoninės pozicijos revizija po Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo 1990 metais. Tyrime taikoma sociokultūrinė kanonų tyrimų metodologinė prieiga. Naudojamasi didele šaltinių įvairove: mokyklinėmis programomis, vadovėliais, skaitiniais, publikacijomis spaudoje, kita kontekstine medžiaga. Tyrimas atskleidė, kad Nėries ir Cvirkos vertinimas posovietinėje mokykloje skiriasi. Didžiąja dalimi tai lėmė jų biografijos skirtumai. Kadangi Cvirka visą gyvenimą nuosekliai laikėsi ir savo kūryboje išreiškė kairiąsias, vėliau prosovietines pažiūras, vykstant lietuvių kultūros desovietizacijos procesams XX a. pabaigoje – XXI a. pradžioje jo kūriniai palaipsniui pradingo iš vyresniųjų klasių mokyklinių programų. Nėris – priešingai, posovietiniu laikotarpiu išsaugojo savo centrinę poziciją mokykliniame kanone. Kai XX a. pabaigoje pirmą kartą publikuotas jos paskutinis eilių rinkinys tokia seka, kokios pageidavo pati poetė, tapo įmanoma naujai sudėlioti jos gyvenimo ir kūrybos akcentus. Raktažodžiai: literatūros kanonas, vidurinė mokykla, Sovietų Lietuva, Salomėja Nėris, Petras Cvirka. [Iš leidinio]

ENThe article examines the place of two Lithuanian writers, Salomėja Nėris (1909–1947) and Petras Cvirka (1904–1945), in the high school canon of Lithuanian literature in the post-Soviet period. First, the canonisation of these writers in the Soviet Lithuanian school system is analysed, or more precisely, in school curricula and textbooks from that time. Afterwards, we examine the revision of their canonical position after the restoration of Lithuania’s independence (1990). The research applies the socio-cultural methodological approach of canon research. A large sample of sources is used: school curricula, textbooks, readers, press publications, and other contextual materials. The study has revealed the different evaluation of Nėris and Cvirka in post-Soviet schools, which is largely due to differences in writers’ biographies. Since Cvirka consistently held and expressed left-wing and later pro-Soviet views in his work throughout his life, his oeuvre gradually disappeared from the upper school curriculum as the de-sovietisation of Lithuanian culture took place in the late 20th and early 21st centuries. Nėris, on the contrary, has retained her central position in the school canon in the post-Soviet period. When her last collection of poems was first published in the late 20th century, in the order Nėris’ herself had wanted, it became possible to reposition certain aspects of her life and work. Keywords: literary canon, high school, Soviet Lithuania, Salomėja Nėris, Petras Cvirka. [From the publication]

DOI:
10.51554/Coll.24.53.05
ISSN:
1822-3737; 2783-6819
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/109293
Updated:
2024-07-22 15:56:03
Metrics:
Views: 5    Downloads: 3
Export: