LTStraipsnyje analizuojama Laimos Oržekauskienės kūryba ir jos suformuotos Kauno konceptualiosios tekstilės mokyklos ypatybės. Aptariamas šios mokyklos kultūrinis kontekstas, apimantis tekstilės meno raidą ir tekstilės aktualizavimą vizualiajame mene. Straipsnio tikslas – atskleisti Oržekauskienės konceptualiosios tekstilės bruožus ir mokyklos pagrindus. Jame reflektuojami teoriniai ir meniniai pokyčiai, kurie atsispindi šios menininkės kūryboje. Paryškinamos performatyvumo apraiškos, koduojančios moteriškas patirtis ir pateikiančios nuorodų į kultūros atmintį. Teigiama, kad menininkės kūrybai būdingas konceptualumas šiuolaikiškumą jungia su archajiškumu, gyvenimo patirtis – su kitais kūriniais, taip suneriant performatyvius prasmių tinklus. Į tekstilės kūrinius integruodama kitas medijas, Oržekauskienė pastūmėjo tekstilę metatekstiliškumo link. Trindama tekstilės meno ribas ir sekdama Lozanos bienalės pavyzdžiu, ji Kaune inicijavo tekstilės sąjūdį, paskatinusį metatekstilės diskurso sklaidą. Viena jo puoselėtojų yra Monika Žaltauskaitė-Grašienė, kuri tekstiliškumą įtraukia į tarpdisciplininius projektus ir bendradarbiavimo praktikas, apmąstančias gyvenimo, atminties, įvairių būsenų ir įvykių klostes. Reikšminiai žodžiai: tekstilės menas, Laima Oržekauskienė, konceptualioji tekstilė, performatyvumas, metatekstilė, Monika Žaltauskaitė-Grašienė. [Iš leidinio]
ENThe article examines Laima Oržekauskienė-Ore’s work and the distinctive characteristics of the conceptual textile school she established in Kaunas. It provides insight into the cultural context of this school, considering the latest advancements in textile art and its integration into contemporary artistic practices. The primary aim of the article is to bring to light the essential features inherent in Oržekauskienė’s conceptual textiles. It explores the theoretical and artistic shifts evident in her work, emphasizing manifestations of conceptuality and performativity that encode feminine experiences while drawing upon diverse references from cultural memory. The author contends that the conceptuality inherent in Oržekauskienė’s work serves as a nexus connecting modernity to archaism and intertwining life experiences with other artworks, resulting in performative networks of meanings. Oržekauskienė integrates other media in her textile creations, propelling textile art towards a realm of metatextile. Her influence is marked by the initiation of a textile movement in Kaunas, inspired by the Lausanne Biennials, which facilitated the dissemination of metatextile discourse. The article further acknowledges the contributions of Monika Žaltauskaitė-Grašienė (Žaltė) as one of the nurturers of this movement. Žaltė incorporates textile into interdisciplinary projects and collaborative practices, offering reflections on the multifaceted folds of life and memory, states of becoming, and events. Keywords: textile art, Laima Oržekauskienė, conceptual textiles, performativity, metatextiles, Monika Žaltauskaitė-Grašienė. [From the publication]