LTŠi trimis tomais leidžiama monografija yra dar vienas bandymas interpretuoti svarbiausias M.K. Čiurlionio kūrybinio palikimo problemas. Pagrindinis autoriaus tikslas - įvairiais socialiai aktualiais aspektais išanalizuoti sudėtingą Čiurlionio kūrybinį palikimą, ypatingą dėmesį skiriant čiurlionistikos marginalijose buvusioms problemoms. Monografijos originalumas pirmiausia išryškėja holistiniais principais paremtoje konceptualioje probleminėje pagrindinių Čiurlionio kūrybos aspektų analizėje. Joje sistemingai analizuojama Čiurlionio kūrybinė evoliucija nuo ankstyvųjų iki vėlyvųjų kūrinių trijose jo meninės raiškos srityse tapyboje, muzikoje ir literatūroje. Teksto pradžioje aptariamos jo kūrybos ištakos, pagrindiniai Čiurlionio egodokumentikos, universalizmo, novatoriškumo bruožai, tyrinėjamos sąsajos su Leonardo da Vinci, romantikų, neklasikinės meno filosofijos, „Jaunosios Lenkijos“ ir „Meno pasaulio“ idėjomis, simbolistų bei modernistų estetiniais požiūriais. Gvildenama daugelis Čiurlionio orientalizmo aspektų, pirmą kartą išsamiau analizuojama Camille Flammariono idėjų įtaka Čiurlionio kosmizmui, jo mitapoetinio ir simbolinio mąstymo ypatumai, teosofijos įtakos pėdsakai: ezoterizmui būdingi mįslingi geometriniai ženklai, užšifruoti kriptografiniai įrašai, simboliai, metaforos ir archetipiniai vaizdiniai.Taip pat monografijoje išsamiai aptariamas Čiurlionio kūrybinis potencialas, jo meninio kūrybos proceso ypatumai, meninės erdvės ir meninio laiko koncepcija, jos poveikis novatoriškam tapybos bei muzikos sąveikos problemų sprendimui, analizuojami romantinių Gesamtkunstwerk estetinių idealų įkvėpti muzikinės kompozicijos perkėlimo į vaizduojamąją dailę principai. Ypatingas dėmesys skiriamas Čiurlionio tautiniam sąmonėjimui, persikėlimui į Vilnių, santykiams su Sofija Kymantaite ir aktyviam įsijungimui į lietuvių tautinio atgimimo procesą, intensyvėįantį lietuvių kilmės dailininkų parodinį gyvenimą bei stiprėjančias lietuvybės apraiškas. Knygos pabaigoje detaliai aptariamas paskutinysis su kelionėmis į Sankt Peterburgą susijęs gyvenimo ir kūrybos etapas, kuriame ilgainiui įsivyravo melancholijos, depresijos, sąmonės skilimo tendencijos, pasibaigusios ankstyva mirtimi. Monografija užbaigiama Čiurlionio pomirtinių parodų ir jo kūrybos marginalizavimo aptarimu. Šios knygos adresatas galėtų būti trejopas. Pirmiausia - įvairių sričių menininkai, profesionalioji akademinė auditorija, studentai, dėstytojai, mokytojai, vyresniųjų klasių mokiniai ir visuomeninė kultūrinė aplinka, inteligentija. Leidinio medžiaga gali būti prasmingai panaudojama ir edukacijai aukštosiose ir aukštesniosiose mokyklose, visur, kur supažindinama su estetikos, menotyros, meno istorijos, kultūrologijos kursais. [Anotacija knygoje]
ENThe painter, musician, and subtle master of literary expression Mikalojus Konstantinas Čiurlionis (1875-1911) is one of the main national symbols of the mythologized narratives of Lithuanian artistic consciousness - one that arose from the deepest sources of his native Dzūkija, from the colors of a landscape drowned in mists and greenish hues, and that was matured by Lithuanian folksongs permeated with sadness and melancholy. In interpretations of his work, the true facts of his intellectual and creative biography are unexpectedly intertwined with various legendary tales that wander about in the abundance of epigonic texts devoted to his art. Čiurlionis’ brilliance, his pursuit of high spiritual ideals, the tragic situation that like an accursed fate persecuted him in real life, and his early death were eventually transformed into the image of an authentic artistic genius - an image that post factum entered the dramatic history of narratives about so-called tragic Modernism. Čiurlionis dreamt of reaching distant worlds created by flights of imagination and filled with eternal beauty and harmony, but he had barely spread his wings toward this goal and reached the creative heights of art and music when this flight of a misunderstood genius abruptly ended. However, for someone who gazes far ahead and with his works nurtures sprouts that have barely sprung up with new artistic trends it is most probably the fate of genius to be misunderstood during one’s own lifetime. He was an artist of rare universality, distinguished by his unique musical, artistic, and literary abilities. The project to implement sonatic painting permeated with the spirit of music and the spaces opened up to create new Abstractionism, Poetic Surrealism, Metaphysical Painting, and twelve-tone music made Čiurlionis into a significant innovative figure in the transitional stage from the Neo-Romantic tradition to tragic Modernism.In this artist’s personality and work there profoundly unfolded the tragic nature of a complex epoch of radical breaks in aesthetic consciousness and art. Filled with inner calm and a sense of tragedy his mysterious work in painting, music, and prose poetry is for the art historian like a sort of Rubicon that, as one moves along the path of professional improvement, it is useful to negotiate. In order to better understand the deepest wellsprings that nourish his innovative modernist ideas, it is necessary to explain their personal relationship with this universal artist s creative legacy, spiritual quests, ideas, artistic images, symbols, and metaphors. The artistic, musical, and literary works of his mature stage enchant us with the power of his volatile imagination and flights of thought, with their stylistic expressiveness, distinctive means of artistic expression, and wonderful harmony of form, color, tone, and symbol. When a lover of subtler art first encounters the paintings of Čiurlionis’ mature period, his attention is drawn by the mysteriousness of their artistic images, the abundance of their exotic Oriental motifs, their unusual treatment, and their amazing sense of musicality and harmony. Making contact with Čiurlionis’ mysterious world of images and symbols and deciphering their underlying meanings - these are the art historian’s final examination, revealing his ability to analyze complex artistic phenomena. [...]. [From the publication]