LT„Neaiškių“ kultūros asmenybių – Kazimiero Skebėros (1904–2003) ir Justino Mikučio (1922–2022) – veikla, apimanti pozavimą Lietuvos SSR valstybinio dailės institute, tyrinėjama kaip tylaus ir neartikuliuoto pasipriešinimo sovietinei prievartai forma. Straipsnio autorė remiasi kasdienės rezidencijos tyrimais, buvusių tremtinių, dirbusių pozuotojais, liudijimais, dailininkų ir rašytojų prisiminimais, siekdama išryškinti šių pogrindžio asmenybių neformalios veiklos pobūdį ir reikšmę kuriant alternatyvaus bendravimo ir mąstymo terpes. Darbe taip pat rekonstruojamas literatūros tyrinėtojo ir mąstytojo Mikučio intelektualinis portretas, atskleidžiamas jo neformalios pedagoginės veiklos, į pokalbį sutelkto filosofinio kalbėjimo pobūdis, puoselėtas kultūrinių ryšių tinklas ir egzistencinė pasaulėjauta, pagrįsta krikščioniškuoju egzistencializmu. Analizuojamos pabiruose užrašuose išryškėjusios jo mąstymo linijos, literatūrinės ir filosofinės potekstės, kurios skaudžią išgyvenimų patirtį susiejo su filosofinėmis egzistencializmo dilemomis. Esminiai žodžiai: Lietuvos valstybinis dailės institutas, pozuotojai, neaiškios asmenybės, Kazimieras Skebėra, Justinas Mikutis, kasdienė rezistencija, neformalus pasipriešinimas, egzistencinė patirtis, egzistencializmas. [Iš leidinio]
ENThe enigmatic posers at the State Art Institute of the Soviet Socialist Republic of Lithuania Kazimieras Skebėra (1904–2003) and Justinas Mikutis (1922–2022) remain “ambiguous” personalities in Lithuanian cultural history. The article explores the activity of these former Soviet gulag deportees as a form of unarticulated anti-Soviet resistance. The author refers to the studies of everyday residence and to the testimonies of the unusual posers and artists in order to highlight the intensions and aspirations of these underground personalities who created alternative discourses and networks during the years of Soviet repression and stagnation. The article also reconstructs the intellectual portrait of literary researcher Mikutis, revealing the nature of his informal pedagogy, conversation-focused philosophical thinking, and existential worldview based on Christian existentialism. It explores archival material and his fragmented manuscript notes punctuating the main lines of thoughts based on literary and philosophical subtexts that connect his painful experiences with the dilemmas of existentialism. Keywords: Lithuanian State Art Institute, posers, ambiguous personalities, Kazimieras Skebėra, Justinas Mikutis, everyday resistance, anti-soviet informal resistance, existential experience, existentialism. [From the publication]