LTPernai „Būde“ paskelbtame straipsnyje apžvelgėme Vakaruose jau kelis dešimtmečius žinomą ir vertinamą, bet Lietuvoje dar mažai aptariamą autsaiderių meną (outsider art), jokios tradicijos nesaistoma, nuoširdi, kartais labai atvira, „neapdorota“ savamokslių kūrėjų, vizionierių raiška traukia profesionalių menininkų, kuratorių, kolekcininkų dėmesį, o dažnai spalvingos jų gyvenimo istorijos yra kūrybos dalis ir kontekstas. Tačiau šiuos menininkus reikia atrasti, nes jų menas savo aplinkoje neretai yra laikomas absurdišku nesusipratimu, keistuoliškumu. Lietuvoje savamokslių kūryba paprastai priskiriama liaudies menui, bet esama atvejų, vertų atidesnio tyrimo, nes dėl savo atskirumo nuo šios meno tradicijos jie nesileidžia įspraudžiami į įprastas kategorijas. Čia ir praverčia vakarietiška autsaiderių meno koncepcija. Lietuvoje iš tokių atvejų vienas ryškiausių ir žinomiausių - šiame straipsnyje aptariamas Vilius Orvidas ir jo skulptūrų parkas. [Iš leidinio]
ENThe topic of outsider art, first presented in an article published in Būdas No. 5 in 2022, and which has not yet been discussed much in Lithuania, is expanded on. Not bound by any traditions, sincere, and sometimes very open, the “unprocessed” expression of self-taught creators and visionaries attracts the attention of professional artists, curators, and collectors. Often, the colourful stories of their lives are part of and the context of their creative work. However, these artists need to be discovered, because their art in their environment is often considered an absurd, strange misunderstanding. In Lithuania, self-taught works are usually attributed to folk art, but there are cases worth more careful study — because of their separation from the tradition of folk art, they do not fall into the usual categories. This is the Western concept of outsider art. One of the most prominent and famous cases in Lithuania is discussed in this article - Vilius Orvidas and his sculpture park. [From the publication]