Sakralinių simbolių kalba Čiurlionio sonatinėje kūryboje

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Sakralinių simbolių kalba Čiurlionio sonatinėje kūryboje
Alternative Title:
Language of sacred symbols in Čiurlionis sonatic creation
In the Book:
Sonatiniai M. K. Čiurlionio garsovaizdžiai / sudarytojai: Žilvinas Svigaris, Laura Ivanova. Vilnius : Lietuvos kultūros tyrimų institutas, 2024. P. 164-177. (Čiurlionio kūrybos tyrinėjimai = Čiurlionis creative studies ; 1)
Summary / Abstract:

LTDaugybė straipsnių buvo skirta simbolinės raiškos analizei Čiurlionio kūryboje. Atrodytų, neverta kartotis. Tačiau gerokai išpurentoje dirvoje kaskart bręsta naujos sėklos ir naujos mintys, žadinančios vaizduotę. Neišsemiama Čiurlionio kūrybos gelmė ir neaprėpiami pločiai tyrinėtojams yra didesnis ar mažesnis slėpinys, ir kas kartą prisilietę prie didžiojo menininko kūrinių turime galimybę dar kartą bandyti įminti pilnatviško žmogaus išsiskleidimo pasaulyje mįslę. Prakalbinti sakralinius simbolius, kurių gausu Čiurlionio tapyboje, gali būti vienas iš kelių, praveriančių slaptingą uždangą. Čiurlionio būta nežemiškos karalystės kūrėjo. Kastuko vaizduotę žadino turtingos Dzūkijos gamtos, ypač ošiančių miškų, nakties mėnulio spindesio, žvaigždžių, neaprėpiamų tolių, gilios paslaptingos jūros, tolimų pasaulių matmenys. Varšuvoje greta muzikos Čiurlionis aistringai gilinosi į gamtos mokslus, astronomiją, kosmogoniją, mineralogiją, filosofiją, istoriją, psichologiją ir kitus mokslus1. Jį domino visas pasaulis ir visa už Saulės. Ne veltui savo atsiminimuose apie brolį sesuo Jadvyga rašė: „Mintimi milžinas – širdimi vaikas“, ieškojęs „mažame Dzūkijos kampelyje didelės gyvenimo tiesos“2. Kad Čiurlionio būta nepaprastai paveikaus, liudijo jo bičiuliai. „Jis turėjo kažkokią vidinę šviesią jėgą, kurią intuityviai pajusdavo kiti ir jai pasiduodavo.“3 Čiurlionis, kaip būdinga iškilios sielos žmogui, skleidė Šviesą savo kūriniuose. Todėl sakraliniai simboliai pasirinkti nagrinėti neatsitiktinai –pastebint pašvęstųjų misterijoms būdingą perėjimų simboliką. Sakralinių perėjimų žymenų – tiltų ir vartų – gausu Čiurlionio brandaus laikotarpio tapyboje. Raktažodžiai: Čiurlionis, Blavatskaja, sakralinė geometrija, kosmologija, ezoterinė simbolika, Samotrakė, žaltys, sauliškoji sąmonė. [Iš leidinio]

ENMany articles were devoted to the analysis of symbolic expression in Čiurlionis’ work. It would seem that it is not worth repeating. However, in the well-trodden soil, new seeds and new thoughts that awaken the imagination are always maturing. The inexhaustible depth and unfathomable breadth of Čiurlionis’ work is more or less a mystery to researchers, and every time we touch the works of the great artist, we have the opportunity to once again try to solve the riddle of a full-fledged human unfolding in the world. Talking about sacred symbols, which are abundant in Čiurlionis’ painting, can be one of the ways to open the secret veil. Čiurlionis was the creator of an extraterrestrial kingdom. Kastukas’ imagination was stimulated by the rich nature of Dzūkija, especially the rustling forests, the moonlight at night, the stars, the immeasurable distances, the deep mysterious sea, the dimensions of distant worlds. In Warsaw, alongside music, Čiurlionis passionately delved into natural sciences, astronomy, cosmogony, mineralogy, philosophy, history, psychology and other sciences. He was interested in the whole world and everything beyond the Sun. It is not for nothing that sister Jadvyga wrote about her brother in her memoirs: “A giant in his mind – a child in his heart”, who was looking for “the great truth of life in a small corner of Dzūkija”.His friends testified that Čiurlionis was extremely influential. “He had some kind of inner light force that others intuitively felt and surrendered to.” Čiurlionis, as is characteristic of a person with a noble soul, spread Light in his works. Therefore, the sacred symbols chosen to be examined are not accidental – noting the symbolism of transitions characteristic of the consecrated mysteries. Signs of sacred transitions – bridges and gates – are abundant in the paintings of Čiurlionis’ mature period. Key words: Čiurlionis, Blavatskaya, sacred geometry, cosmology, esoteric symbolism, Samothrace, serpent, solar consciousness. [From the publication]

Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/108489
Updated:
2024-06-13 20:39:03
Metrics:
Views: 11    Downloads: 4
Export: