Kitas Čiurlionis: arcanum archetipinė simbolika ir ezoteriologinės Čiurlionio kūrybos analizės projekcijos

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kitas Čiurlionis: arcanum archetipinė simbolika ir ezoteriologinės Čiurlionio kūrybos analizės projekcijos
Alternative Title:
Unknown Čiurlionis: the archetypal symbolism of arcanum and esoteric projections of Čiurlionis’ art
In the Book:
Sonatiniai M. K. Čiurlionio garsovaizdžiai / sudarytojai: Žilvinas Svigaris, Laura Ivanova. Vilnius : Lietuvos kultūros tyrimų institutas, 2024. P. 117-163. (Čiurlionio kūrybos tyrinėjimai = Čiurlionis creative studies ; 1)
Summary / Abstract:

LTStraipsnio pradžioje dėmesys telkiamas į mums nežinomą kitą Čiurlionį, kurio prigimtis netikėtai atsiskleidžia šio dailininko eskizuose ir piešiniuose-atvirlaiškiuose, iki šiol išsamiau netyrinėtuose čiurlionistų. Atvirlaiškių stiliaus esmę tiksliausiai apibūdina arcanum sąvoka, apimanti ir archetipinės raiškos aspektą, ir Čiurlionio alter ego savastį, perteikiamą spalvomis ir formomis, ir kitas įtaigios ekspresijos būsenas bei metafizines gelmes, tiesiogiai susijusias su ezoterine arcanum simbolių ir ženklų sistema. Meninės raiškos požiūriu arcanum kodų atodanga yra svarbi, kai siekiama atskleisti paslaptingus ezoterinius Čiurlionio asmenybės ir jo kūrybinės saviraiškos bruožus jau ne akademinio diskurso paraštėse. Antroje straipsnio dalyje plėtojama įvairiaaspektė ir daugiakultūrė Čiurlionio fenomeno analizė, remiantis keletu svarbių paralelių: esminėmis sufizmo nuostatomis – Henry Corbino atskleistu Suhravardžio (al-Suhrawardî) doktrinos apie šviesą ir tamsą kontekstu, – avangardinio meno apibrėžtimis, aptinkamomis Umberto Eco darbuose, taip pat Israelio Regardie ezoterine trijų stulpų idėja, padėjusia aktualizuoti išskirtinę metaforinę-alegorinę ir simbolinę klasikinio Čiurlionio artefakto – triptiko Rex II paveikslo (1904–1905) – reikšmę. Raktažodžiai: kitas Čiurlionis, ekspresyvumas, atvirlaiškiai, arkanai, okultinis ezoterizmas, šviesos žmogus, fotizmas, bjaurumas, avangardo menas, naujojo meno kalba. [Iš leidinio]

ENThe first part of the article focuses on the hitherto unknown side of Čiurlionis, whose nature unexpectedly reveals itself in this artist’s sketches and postcard drawings, which have not been studied in detail by Čiurlionis researchers so far. The essence of the style of these postcards is most accurately described by the concept of arcanum, which encompasses both the aspect of archetypal expression and Čiurlionis‘s alter ego, conveyed through colours and forms; the arcanum concept also includes other states of spectacular expression and metaphysical depths, directly related to the esoteric system of arcanum symbols and signs. It is important to make the arcanum codes explicit and foreground them in the artist‘s stylistic idiom if the aim is to reveal the mysterious esoteric features of Čiurlionis‘s personality and his creative self-expression in the centre of academic discourse, and not on its margins. The second part of the paper develops a multi-faceted and multi-cultural analysis of the Čiurlionis phenomenon, drawing on several important parallels: the fundamental tenets of Sufism (the context of al-Suhrawardî‘s doctrine of light and darkness, as revealed by Henry Corbin), the definitions of avant-garde art found in Umberto Eco‘s works, and Israel Regardie‘s esoteric idea of the three pillars, which helped to identify the unique metaphorical-allegoricalsymbolic meaning of Čiurlionis‘s classic artefact Trypticus Rex, Painting No. II (1904/1905). Keywords: the other Čiurlionis, expressiveness, postcards, arcana, occult esotericism, man of light, photism, ugliness, avant-garde art, language of new art. [From the publication]

Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/108488
Updated:
2024-06-13 20:34:31
Metrics:
Views: 11    Downloads: 2
Export: