Funkcje społeczne szkół salezjańskich w Okręgu Szkolnym Wileńskim w okresie Drugiej Rzeczypospolitej

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knyga / Book
Language:
Lenkų kalba / Polish
Title:
Funkcje społeczne szkół salezjańskich w Okręgu Szkolnym Wileńskim w okresie Drugiej Rzeczypospolitej
Alternative Title:
  • Social functions of Salesian schools in the Vilnius School District under the Second Polish Republic
  • Saleziečių mokyklų socialinės funkcijos Vilniaus rajono mokyklose Abiejų Tautų Respublikoje 1918-1939 metais
Publication Data:
Białystok : Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2021.
Pages:
257 p
Notes:
Bibliografija ir rodyklės.
Contents:
Wykaz skrótów — Wstęp — 1. Historia zgromadzeń salezjańskich i ich rozwój na ziemiach polskich: 1.1. Ksiądz Jan Bosko jako założyciel Towarzystwa św. Franciszka Salezego; 1.2. System prewencyjny w działalności salezjańskiej: 1.2.1. Rozum; 1.2.2. Religia; 1.2.3. Miłość; 1.2.4. Brak kar fizycznych; 1.2.5. Asystencja; 1.2.6. Atmosfera domu rodzinnego; 1.3. Pierwsze domy salezjańskie na ziemiach polskich; 1.4. Zgromadzenie Córek Maryi Wspomożycielki — 2. Zgromadzenia salezjańskie w Drugiej Rzeczypospolitej: 2.1. Podział administracyjny Towarzystwa Salezjańskiego w Polsce; 2.2. Siostry salezjanki w Polsce; 2.3. Struktury kościelne – Archidiecezja Wileńska; 2.4. Rozmieszczenie placówek salezjańskich w okręgach szkolnych; 2.5. Dobra materialne Towarzystwa św. Franciszka Salezego w Okręgu Szkolnym Wileńskim: 2.5.1. Dworzec; 2.5.2. Wilno – ul. Dobrej Rady; 2.5.3. Kurhan; 2.5.4. Reginów; 2.6. Dobra materialne Córek Maryi Wspomożycielki w Okręgu Szkolnym Wileńskim: 2.6.1. Wilno – ul. Stefańska; 2.6.2. Polepie; 2.6.3. Laurów — 3. Szkoły salezjańskie w Okręgu Szkolnym Wileńskim: 3.1. Klasyfikacja szkół salezjańskich; 3.2. Szkoły powszechne sióstr salezjanek; 3.3. Szkoły zawodowe i kursy zawodowe sióstr salezjanek; 3.4. Szkoły zawodowe księży salezjanów; 3.5. Niższe seminarium salezjańskie —4. Nauczanie i przygotowanie do pracy zawodowej: 4.1. Programy nauczania i plany zajęć; 4.2. Warsztaty szkół zawodowych; 4.3. Podręczniki szkolne w salezjańskich zbiorach bibliotecznych — 5. Wychowankowie i nauczyciele: 5.1. Stan liczbowy uczniów; 5.2. Sytuacja społeczna uczniów; 5.3. Zdrowie i higiena; 5.4. Osiągnięcia uczniów i losy absolwentów; 5.5. Kształcenie nauczycieli; 5.6. Kwalifikacje nauczycieli salezjańskich — 6. Przekazywanie systemu wartości w praktyce szkolnej i pozaszkolnej: 6.1. Ideały wychowawcze w Drugiej Rzeczypospolitej; 6.2. Pozalekcyjna działalność wychowawcza; 6.3. Kolonie letnie; 6.4. Uroczystości szkolne i religijne; 6.5. Wychowanie religijne; 6.6. Konsekwencje zamiast kar; 6.7. Stowarzyszenie Byłych Wychowanków Salezjańskich — Zakończenie — Summary — Резюме — Santrauka — Bibliografia — Spis fotografii — Spis map — Spis wykresów — Spis tabel — Indeks nazwisk — Indeks miejsc.
Summary / Abstract:

LTMonografija apima saleziečių mokyklų socialines funkcijas Vilniaus rajono teritorijoje Abiejų Tautų Respublikoje (1918–1939). Leidinyje yra parodyta Švento Pranciškaus Saleziečio benduomenės ir Marijos krikščionių pagalbos dukterų kongregacijos švietėjiška veikla. Šios bendruomenės siemėsi informacijos iš Italijos kunigo Jono Bosko, kuris sukūrė originalią pedagoginę sistemą, pavadintą prevencine sistema, įdirbio. Profesionali auklėjamoji ir edukacinė saleziečių ordino veikla buvo tokia universali ir patraukli, kad norėjo paskui ją sekti bei skleisti daugelyje šalių, taip pat Lenkijos krašte. Monografijos tikslas yra parodyti socialines funkcijas, kurios buvo realizuojamos ir puoselėjamos saleziečių ordino mokyklose Vilniaus rajono teritorijose Abiejų Tautų Respublikos laikotarpyje. Darbas pagrįstas istoriniais šaltiniais, kurių dauguma pirmą kartą tapo mokslinės analizės objektu. Saleziečių, Vilniaus kurijos ir Vilniaus rajono mokyklų dokumentai buvo įgyti iš Lenkijos, Lietuvos ir Baltarusijos bibliotekų bei archyvų. Surinktos faktografinės medžiagos, savarankiškai sudarytų žemėlapių ir surinktų fotografijų dėka publikacija tapo vertingu šaltiniu apie saleziečių mokyklų įstaigas tarpukario laikotarpiu ir yra pirma tokio tipo publikacija, kurioje rašoma apie saleziečių mokyklas Vilniuje, Dvorce, Reginavoje, Kurhane, Lauruvoje ir Polepyje. Monografija susideda is šešių skyrių. Pirmajame skyriuje aprašyta yra Švento Pranciškaus Saleziečio benduomenės ir Marijos krikščionių pagalbos dukterų kongregacijos steigimo istorija bei veikla Lenkijos žemesė, svarbiausios jų steigėjo – kunigo Jono Bosko edukacinės veiklos. Pristatytos svarbiausios prevencinės sistemos idėjos, kurios tapo visų auklėjamųjų ir edukacinių saleziečių įstaigų pagrindine jaunimo pedagogikos sistema.Apibūdinta saleziečių veiklos pradžia Lenkijos žemėse iki nepriklausomybės atgavimo 1918 m., skiriant dėmesį istoriniam bei socialiniam kontekstui. Antrajame skyriuje aprašytas Šventojo Pranciškaus Saleziečio bendruomenės administracinis pasiskirstymas ir Marijos krikščionių pagalbos dukterų kongregacijos atvykimo į Lenkiją aplinkybės. Tam, kad saleziečių benduomenės galėtų dirbti tam tikrame regione, turėjo gauti bažnyčios valdžios sutikimą, o švietimo įstaigų atveju – valstybės valdžios, kuri buvo pavaldi Religinių konfesijų ir Visuomeninio švietimo ministrui. Būtina buvo aprašyti visuotinės bažnyčios struktūrą ir pasekmes, kurias sukėlė 1925 metais pasirašytas konkordatas tarp Apaštališkosios Sostinės ir Abiejų Tautų Respublikos. Antrajame skyriuje analizuojami mokyklos rajonų kūrimosi etapai, atkreiptinas dėmesys į pokyčius, kurie atsirado dėl valstybės įstatymų. Antrasis skyrius praturtintas autoriniais žemėlapiais, kurie gali tapti nauja nuoroda ateityje atsirandantiems moksliniams darbams panašia tematika. Antrajame skyriuje taip pat nurodyti salieziečių mokyklų įkūrėjai ir materialinės gėrybės. Trečiajame skyriuje kalbama apie saleziečių mokyklas, jų vietą valstybės mokyklinio švietimo struktūroje ir pokyčius, kurie vyko tuo laikotarpiu. Tame skyriuje nurodyti teisės aktai, susiję su valstybės mokyklinio švietimo organizavimu 1918–1939 m. Apie mokymą ir ruošimąsi profesiniam darbui saleziečių mokyklose rašoma ketvirtajame skyriuje. Jame yra aprašytos mokymo programos galiojančios saleziečių mokyklose ir jų įgyvendinimas remiantis veiklos planais. Taip pat aprašomi seminarai ir didaktinės profesinės laboratorijos bei mokinių gamybinių darbų rezultatai. Penktas skyrius yra skiriamas saleziečių mokyklų auklėtiniams ir mokytojams.Penktas skyrius yra skiriamas saleziečių mokyklų auklėtiniams ir mokytojams. Pateikiama informacija apie mokinių skaičių ir jų socialinę padėtį. Dauguma jų kilę iš neturtingų arba našlaičių šeimų. Skyrius apima medicinos prežiuros ir higienos aprašymą mokyklose bei jų bendrabučiuose, taip pat vaizduoja kai kurių mokyklų abiturientų pavyzdingus likimus. Kita skyriaus dalis yra skirta mokytojams ir jų kvalifikacijoms remiantis valstybės taisyklėmis. Šeštajame skyriuje kalbama apie vertybių sistemos perteikimą, mokyklos ir už jos ribų puoselėjimą, kuris įgyvendinamas praktikoje. Tai siejasi su pirmajame skyriuje aprašytais prevencinio auklėjimo teoriniais pagrindais. Be kita ko, supažindinama su darbo su jaunimu metodais ir formomis. Šiame skyriuje išdėstyti yra auklėjimo idealai Abiejų Tautų Respublikoje, užklasinė veikla ir vasaros stovyklos. Taip pat pateiktos ugdomuoju požiūriu svarbios mokyklinės ir religinės šventės, atlikta religinė mokinių rekonstrukcija, kuri siejosi su mokytojų perteiktomis vertybėmis bei jų rūpesčiu dėl auklėtinių dvasinio tobulėjimo. Skyrius baigiasi mokinių neigiamo elgesio pasekmių ir Buvusių saleziečių mokinių asociacijos Vilniuje pristatymu. Darbo visumą vainikuoja pabaiga, santrauka, bibliografija, iliustracinės medžiagos sąrašas bei vardų ir vietovių rodyklė. [Iš leidinio]

ENThe monograph shows the social functions of Salesian schools in the Vilnius School District during the period of the Second Polish Republic (1918–1939). The publication presents the educational activity of the Society of Saint Francis de Sales and the Congregation of the Daughters of Mary Help of Christians. These congregations drew on the achievements of the Italian priest John Bosco, who had created an original pedagogical system called the preventive system. The professional educational activity of Salesian congregations was universal and attractive enough that many countries wanted it to be introduced and disseminated, including Poland. The aim of the monograph is to present the social functions that were performed by schools run by Salesian congregations in the Vilnius School District in the time of the Second Polish Republic. The work is based on historical sources, most of which were the subject of scientific analysis for the first time. Salesian documents, documents of the Vilnius Curia, and documents of the Board of the Vilnius School District were obtained from archives and libraries in Poland, Lithuania, and Belarus. The collected source material, original maps, and attached photographs make the publication a valuable source of information about the Salesian institutions in the interwar period and it is the first publication of this type describing Salesian centres in Vilnius, Dworzec, Reginów, Kurhan, Laurów, and Polepie. The work consists of six chapters. The first chapter describes the history of the founding of the Society of St. Francis de Sales and the Congregation of the Daughters of Mary Help of Christians and their development in Poland along with the main forms of educational activity of their founder – Father John Bosco.The main assumptions of the preventive system, which became a breakthrough system of youth pedagogy used in all Salesian educational institutions, are also presented. The beginnings of Salesian activity in Poland before it regained its independence in 1918 were also characterized, taking into account the historical and social context. The second chapter presents the administrative division of the Society of St. Francis de Sales and the circumstances of the arrival to Poland of the Daughters of Mary Help of Christians. In order for the Salesian congregations to operate in a given area they had to be approved by church authorities and, in the case of educational institutions, also by state authorities reporting to the Minister of Religious Denominations and Public Education. It was therefore necessary to describe the structures of the Church and the effects of the 1925 concordat between the Holy See and the Republic of Poland. In the second chapter, I also analysed the stages of the formation of school districts, taking into account the changes that resulted from state laws. The second chapter includes original maps, which may be a new point of reference for future scientific works on similar topics. The founders and material possessions of Salesian schools are also listed in the second chapter. The third chapter concerns Salesian schools, their location in the structure of state education, and the changes that took place in the analysed period. This chapter also includes legal acts concerning the organization of state education in the Second Polish Republic. Chapter four deals with teaching and preparation for professional work in Salesian schools. It describes the curricula of Salesian schools and their implementation in the form of class schedules. It also describes the teaching workshops and vocational laboratories and the results of the productive work of students.Chapter five is devoted to the students and teachers of Salesian schools. It presents the number and social situation of students, most of whom were orphans or came from poor families. The chapter describes the medical care and hygiene in the schools and their dormitories and presents examples of the fates of the graduates of individual schools. The next part of chapter five is devoted to the teachers and their qualifications resulting from state regulations. The sixth chapter, about the teaching of values in school and out-of-school practice, refers to the theoretical foundations of preventive education detailed in chapter one and provides information on the methods and forms of work with young people. This chapter presents the educational ideals of the Second Polish Republic, extracurricular educational activities, and summer camps. The school and religious celebrations, important from an educational point of view, were also presented, as was the religious life of the pupils resulting from the values passed on by the educators and their concern for providing young people with the appropriate conditions for spiritual development. The chapter ends with a presentation of the consequences of pupils’ bad behaviour and of the Association of Former Pupils of Salesian schools in Vilnius. The whole book ends with a conclusion, abstracts, bibliography, a list of illustrations, and an index of names and places. [From the publication]

DOI:
10.15290/fsssoswodr.2021
ISBN:
9788374317221
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/107882
Updated:
2024-11-29 20:42:55
Metrics:
Views: 8
Export: