LTXVIII a. stabilizavosi santykiai tarp Osmanų imperijos ir Abiejų Tautų Respublikos. ATR išaugo susidomėjimas pietine kaimyne. Gausėjo literatūros, skirtos susipažinti su Osmanų imperija, augo keliautojų skaičius. Atsirado siekis stiprinti tarpusavio diplomatinius ir prekybinius santykius, Osmanų imperija buvo matoma kaip potenciali geopolitinė sąjungininkė. Efektyviam tarpusavio santykių vystymui ATR trūko Rytų kalbas mokančių tarnautojų, todėl Stanislovas Augustas Poniatovskis 1766 m. nusprendė įkurti Rytų kalbų mokyklą Stambule, kuri taip pat turėjo patenkint ir augantį žinių apie Osmanų imperiją poreikį. ATR XVIII a. vyravusį požiūrį į Osmanų imperiją, išskiriant tris esminius aspektus, lėmusius vis gausesnes žinias apie pietinę kaimynę ir rodančius intensyvejančius Osmanų imperijos ir ATR santykius politiniame, prekybiniame ir intelektualiniame lygmenyje. Straipsnyje apžvelgiamas XVIII a. tarpusavio santykių ir susidomėjimo Osmanų imperija ATR kontekstas bei įvertinama Rytų kalbų mokyklos Stambule veikla ir svarba, renkant žinias apie šią valstybę, aptariamas Juzefo Mikošo veiklos palikimas ir įvertinama idėja kurti kalbų mokyklą Podolės Kamenece. Raktiniai žodžiai: Osmanų imperija, Abiejų Tautų Respublika, Rytų kalbų mokykla, Juzefas Mikoša, Podolės Kamenecas. [Iš leidinio]
ENAfter the stabilization of the relations between the Ottoman Empire and the Polish-Lithuanian Commonwealth in the 18th century, the interest in the southern neighbour of the Commonwealth started to rise. In addition to the rising number of literatures devoted to the Turkish state and culture, there were plans to strengthen diplomatic and commercial relations as well since the Ottoman Empire started to be perceived as a potential geopolitical ally of the Commonwealth. In order to achieve more effective development of the relations by preparing translators knowing Eastern languages, in 1766 Stanislaw August Poniatowski decided to establish the school of oriental languages in Istanbul that also had an aim to satisfy the rising need for the knowledge of the Ottoman Empire. The aim of the article is to assess the nature of the perceptions of the Ottoman Empire in the Polish-Lithuanian Commonwealth in the 18th century by highlighting the main aspects that resulted in quest for deeper knowledge about the southern neighbour and assisted in intensifying relations between the Ottoman Empire and Commonwealth on political, commercial, and intellectual level. These main aspects include the role of the school of oriental languages for teaching Eastern languages and collecting information about the Turkish state, writings of Józef Mikosza, and idea of establishing the language school in Kamianets-Podilskyi. Keywords: Ottoman Empire, Polish-Lithuanian Commonwealth, school of oriental languages, Józef Mikosza, Kamianets-Podilskyi. [From the publication]