Informacinė viešųjų bibliotekų veikla

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Informacinė viešųjų bibliotekų veikla
Alternative Title:
Information services at public libraries
In the Book:
Bibliotekų tyrimai Lietuvoje. T. 4. Vilnius: Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka, 2019. P. 204-250
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje apžvelgiama profesinė-mokslinė literatūra apie informacinę bibliotekų veiklą ir ja remiantis kuriamas teorinis modelis. Keliama problema susijusi su bibliotekose teikiamų informacinių paslaugų (bibliotekininko darbo) devalvacija Lietuvos viešosiose bibliotekose, siekiant atnaujinti suvokimą, teikiamų paslaugų reikšmę ir svarbą bibliotekų veikloje. Aptariamas institucinis viešosios bibliotekos išskirtinumas, jo esmės kaita. Apžvelgiami bibliotekų ateities scenarijai ir vizionierių įžvalgos dėl bendrųjų aplinkos pokyčių įtakos bibliotekų veiklai. Akcentuojamas didėjantis papildomos vertės informacijos produktų kūrimo ir jų pagrindu teikiamų informacinių paslaugų reikšmingumas. Analizuojami tarptautinių profesinių organizacijų tuo remiantis parengti dokumentai, atskleidžiami aukšto ekonominio lygio ir besivystančių šalių skirtumai teikiant informacines paslaugas bibliotekose. Nurodomas bibliotekininkų kompetencijų ugdymo poreikis ir reikšmingumas. Identifikuojama moderniai suvokiama informacinės veiklos struktūra ir komponentų tarpusavio priklausomybė. Pristatomos paslaugų kokybės siekių gairės. Priede pateikiama adaptuota empirinio informacinių paslaugų tyrimo schema. Pristatomos mokslininkų įžvalgos dėl inovacijų teikiant informacines paslaugas. Gretinamos tradicinės ir papildomos bibliotekų veiklos kokybės charakteristikos. Pristatomas pakitęs informacijos vartotojų apibūdinimas ir konstatuojamas nuolatinio bibliotekininkų kompetencijų atnaujinimo poreikis. Išanalizavus teorinę informaciją, siūloma informacinių paslaugų viešosiose bibliotekose plėtros schema, svarstoma apie temos plėtros ir empirinių tyrimų perspektyvas. RAKTAŽODŽIAI: viešoji biblioteka, informacinė bibliotekų veikla, informacinės bibliotekų paslaugos, ateities bibliotekų veiklos scenarijai, bibliotekininkų kompetencijos. [Iš leidinio]

ENThe article surveys professional and research literature on information services of libraries as well as a theoretical model developed on the ground of such literature. The investigated issue is related to devaluation of information services (the librarian’s job) at Lithuania’s public libraries and purports to raise awareness and significance of the provided services within library activities. The present study (1) discusses the institutional exclusiveness of the public library and the evolution of the nucleus of this exclusiveness; (2) surveys future scenarios for libraries and visionaries’ insights regarding the impact of general environmental changes on library activities; (3) highlights the increasing importance of creating information products with added value and information services based on these products; (4) analyses related documents prepared by international professional organizations and shows the differences between library information services provided by countries with high economy level and developing countries; (5) provides evidence for the necessity and importance to advance librarians’ competences; (6) identifies an innovative framework for information services and interaction between its components; (7) presents guidelines for quality assurance in service provision and researchers’ insights regarding innovation in information service provision; (8) compares the traditional and extra indicators for the quality of library activities and (9) introduces the innovative definition of a library user and acknowledges the necessity for permanent updating of librarians’ competences. Drawing upon the analysis of theoretical material, the article presents a scheme of the development of information services at public libraries and discusses perspectives for the expansion of the subject and empirical investigation.A conclusion is made that information services at public libraries are realized by: (1) providing access to information; (2) collecting and managing information relevant for the local community; (3) instructing the users how to use information and technologies available at the library and (4) encouraging to use the collected and preserved information and broadening possibilities for access. The main types of information services are (1) the work preliminary to service provision and delivery (the traditional processes of collecting and managing information) and (2) advocacy and user assistance. The key prerequisites for service provision are the following: (1) awareness of user needs, (2) sufficient level of dissemination of the preserved and managed information, (3) development of the users’ information literacy and reading culture, (4) management of the quality of services and (5) advancing the staff’s competences. The main challenges are related to information overload and user divide (i.e. unaffordability of publicly accessible ICT or lack of skills to use such ICT by some users). Information services of public libraries face competition from services provided within the business sector. By providing public access to information, libraries embrace the commitment to bridge the divide between informationally needy and informationally wealthy. [From the publication]

DOI:
10.51740/rt.v4i.698
ISBN:
9786094051883
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/106961
Updated:
2024-04-03 16:33:26
Metrics:
Views: 13    Downloads: 2
Export: