LTŠis straipsnis – tąsa ankstesnių publikacijų ir pranešimų, skaitytų mokslinėse konferencijose. Visuose juose vienu ar kitu aspektu analizuojamas gaidžio / vištos vaizdinys baltų religijoje ir mitologijoje. Šio tyrimo tikslas - nustatyti, koks gaidžio / vištos santykis su įvairiomis lietuvių dievybėmis bei mitinėmis būtybėmis, kokių šio santykio refleksijų galime aptikti XX a. pabaigos – XXIa. pradžios tikėjimuose. Lietuvių pasakojamosios tautosakos kataloge užfiksuota gana daug sakmių, tikėjimų, kuriose gaidys / višta pasirodo (vaizduojami) gaidžio arba vištos pavidalu. Savo gausa labiausiai išsiskiria sakmės, kuriose gaidžio pavidalu pasirodo aitvaras. Aitvaro – gaidžio vaizdinys (aitvaras perinamas iš gaidžio kiaušinio, maitinamas kiaušiniene, neša grūdu, gyvena ūkiniuose pastatuose, kuriuose džiovinami, kuliami, saugomi javai, suartina jį su lietuvių jaujos ir jaujos ugnies dievu Gabjauju. Savo originalumu išsiskiria M.Pretorijaus XVIIa. pabaigoje aprašyta dievo Vėjopačio stovyla, ant kurio galvos pavaizduotas gaidys. Jo paskirtį turimais duomenimis įmanoma nustatyti tik hipotetiškai. Sakmės ir tikėjimai, kuriose vištos (kiek rečiau – gaidžio) pavidalu pasirodo arba turi kai kurių šių paukščių laikytinos vėlesnės kilmės, kai krikščionybės įtakoje buvo demonizuoti senojo tikėjimo vaizdiniai. Esminiai žodžiai: gaidys, višta, mitinės būtybės, sakmės, tikėjimai. [Iš leidinio]
ENThis article is the continuation of the previous publications and reports given at scientific conferences that in one way or another, analysed the image of rooster/hen in the Baltic religion and mythology. This research aims to determine the relationship of the rooster/hen with various Lithuanian deities and mythical creatures and what reflections of this relationship can be encountered in the late 20th – early 21st century beliefs. The Catalogue of Lithuanian Narrative Folklore records quite a lot of sagas and beliefs in which a rooster / hen appears (is depicted) in the form of a rooster or a hen. Sagas in which household spirit appears in the form of a rooster are especially notable for their abundance. The image of the household spirit – rooster (household spirit is hatched from a rooster’s egg, fed with scrambled eggs, carries grain, lives in farm buildings, where grain is dried, threshed, and stored), brings it closer to the Lithuanian God of Threshing and Fire in the Threshing Barn called Gabjaujas. The idol of the god Vėjopatis, described by M. Pretorijus at the end of the 17th century and depicted with a rooster on his head, stands out for its originality. The available data allows the researchers to determine its purpose only hypothetically. Sagas and beliefs, in which fairies, devils, and witches assume the form of a hen (rarely, of a rooster), are considered of later origin when the images of the old faith were demonised under the influence of Christianity. Key words: rooster, hen, mythical creatures, sagas, beliefs. [From the publication]