Sapiegų parkas Vilniuje - parko tvarkymo ir atkūrimo projekto pamokos

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Sapiegų parkas Vilniuje - parko tvarkymo ir atkūrimo projekto pamokos
Alternative Title:
Problem of ceative tools in landscape formation – some aspects
In the Journal:
Kraštovaizdžio architektūra - teorijos ir praktikos aspektai [Landscape architecture - the theoretical and practical aspects]. 2020, 1 (5), p. 80-108
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojama Sapiegų rezidencijos Vilniuje barokinio parko atkūrimo projekto rengimo ir įgyvendinimo patirtis. Aptariami parko istorinės ir meninės raidos aspektai, pateikiama kaimyninių valstybių – Latvijos, Lenkijos, Rusijos – baroko parkų atkūrimo ir tvarkymo projektų pavyzdžių. Akcentuojama komunikavimo su vietos bendruomene svarba parko atkūrimo procese. Dėmesio skiriama naujos techninės užduoties (2020) architektūrinio konkurso Sapiegų parkui atnaujinti nuostatoms. Reikšminai žodžiai: Sapiegų parkas, kraštovaizdžio architektūra, barokas, parko atkūrimas. [Iš leidinio]

ENThe article analyses the experience of the preparation and implementation of the project of the restoration of the baroque park of the Sapiega residence in Vilnius. Aspects of the historical and artistic development of the park are discussed, and examples of projects for the restoration and management of baroque parks in neighbouring countries – Latvia, Poland, Russia – are presented. The importance of communication with the local community in the park restoration process is emphasized. Much attention is paid to the provisions of the new technical task (2020) architectural competition for the renewal of Sapiega’s Park. Keywords: Sapiega’s Park, landscape architecture, baroque, park restoration. [From the publication]

ISSN:
2669-2260; 2669-2279
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/106757
Updated:
2024-03-22 21:00:17
Metrics:
Views: 15    Downloads: 2
Export: