LTSocialinių ir ekologinių veiksnių dinamika turi įtakos problemų sprendimui, tačiau socialinių procesų sprendimai nebandomi spręsti pasitelkiant aplinkos ir socialinius aspektus. Šiame straipsnyje siūlome keturiais socialinio ir ekologinio modelio komponentais pagrįstą konceptualią sistemą, skirtą socialinių grupių pasitikėjimui kurti ir bendradarbiavimui bei socialinei partnerystei plėtoti. Analizuojame NEET kaimo jaunimo statistiką Europoje kaip vieną svarbiausių socialinių grupių, reprezentuojančią pagrindines tendencijas. Per COVID-19 pandemiją ir karą Ukrainoje šie jaunuoliai tapo dar labiau pažeidžiami, patiria socialinę atskirtį ir psichikos sveikatos problemų. Darbe siekiama išanalizuoti socialinio-ekologinio modelio kūrimą kaimo vietovėse, įtraukiant ir motyvuojant NEET jaunimą. Taikoma sėkmės ir įgalinimo metodų statistinė analizė ir atvejų analizė. Daugiausia dėmesio skiriama vertybių internalizavimą skatinantiems sprendimams, transformuojantiems ugdymo prioritetus universalių prototipų paieškai. Pastebime, kad NVO vadovai vis lanksčiau integruoja inovatyvius, transformuojančius ugdymo metodus mokyklose ir kitose socialinėse bei ugdymo įstaigose ir kartu su NEET jaunimu kuria socialinį-ekologinį modelį. Todėl siekiame išgryninti ir pagrįsti transformuojamojo ugdymo kompetencijas, kurios galėtų padėti mokytojų rengėjams ir kvalifikacijos kėlimo paslaugų teikėjams peržiūrėti ir papildyti esamą praktiką, remiantis socialinio-ekologinio modelio kūrimu.Analizuojamos trys tarpusavyje susijusios ir viena kitą papildančios kompetencijų grupės, susijusios su socialiniu-ekologiniu bendruomenės modeliu, kurios jau buvo pristatytos tarptautinėse studijose ir konferencijose: (1) transformacinis ugdymas, (2) socialinis-emocinis, (3) pilietinis ugdymas, (4) verslumo kompetencijos sąsajos su veiklos tikslais ir darni plėtra. Esminiai žodžiai: socialinis-ekologinis modelis, NEET jaunimas, transformacinis ugdymas, vaikų sėkmė, pozityvi socializacija, socialinis-emocinis ugdymas, pilietinio ugdymo kompetencijos. [Iš leidinio]
ENThe dynamics of social and ecological factors influence problem-solving, but the solutions of social processes have not yet been attempted to be explained using various environmental and social aspects. In this article, we propose a conceptual framework based on the four components of the socio-ecological model for building trust between social groups and developing cooperation and social partnerships. We analyze statistics of NEET rural youth in Europe as the leading group, representing the main trends. During the COVID-19 pandemic and the war in Ukraine, these young people have become even more vulnerable, experiencing social exclusion and mental health problems. The work aims to analyze the creation of a Social-ecological model in rural areas involving and motivating NEET youth. Statistical analysis and case studies of success and empowerment techniques are applied. The main focus is on the search for solutions that promote the internalization of values, transformative educational priorities, and universal prototypes. We note that the NVO leaders are increasingly more flexible in integrating innovative, transformative educational methods in schools and other social and educational institutions and working together with NEET youth to create a social-ecological model. Therefore, we aim to refine and substantiate transformative education competencies to help teacher educators and in-service providers review and supplement existing practices based on developing a social-ecological model.The analyzed three interrelated and complementary competence groups, related to social-ecological community model, which have already been presented in international studies and conferences: (1) transformational education, (2) social-emotional, (3) civic education, (4) connections of entrepreneurial competence with operational goals and Sustainable development. Keywords: social-ecological model, NEET youth, transformational education, children’s success, positive socialization, social-emotional education, civic education competencies. [From the publication]