Medijų prieinamumas Lietuvoje: audiovizualinis turinys įvairių klausos bei regos galimybių žiūrovams

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knyga / Book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Medijų prieinamumas Lietuvoje: audiovizualinis turinys įvairių klausos bei regos galimybių žiūrovams
Alternative Title:
Media accessibility in Lithuania: audiovisual content for audiences with different hearing and visual abilities
Publication Data:
Vilnius : Vilniaus universiteto leidykla, 2022.
Pages:
102 p
Notes:
Bibliografija.
Contents:
Įvadas — 1. Tikslinės auditorijos charakteristika: fiziologiniai ypatumai, Socialiniai ir kognityviniai gebėjimai — 1.1. Kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų audiovizualinių produktų suvokimo specifiškumas — 1.1.1. Fiziologiniai klausos ypatumai — 1.1.2. Statistiniai duomenys apie kurčiuosius ir neprigirdinčiuosius — 1.1.3. Klausos sutrikimų turintys asmenys – nevienalytė socialinė grupė — 1.2. Neregių bei silpnaregių bendruomenės statistika ir audiovizualinių produktų suvokimo specifiškumas — 1.2.1. Fiziologiniai regos juslės ypatumai — 1.2.2. Regos sutrikimų priežastys bei paplitimas teritoriniu, ekonominiu, lyties ir amžiaus aspektais — 1.2.3. Lietuvos neregių ir silpnaregių statistika — 1.2.4. Regos įtaka kognityviniams gebėjimams ir garsinio vaizdavimo tikslinių grupių įvairovė — 2. Lietuvos kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų bei neregių ir silpnaregių poreikių tyrimas: audiovizualinių produktų pritaikymo variantiškumas — 2.1. Tyrimo aprašas ir metodologija — 2.1.1. Mokslinės literatūros analizė — 2.1.2. Elektroninės apklausos metodas: audiovizualinių produktų Lietuvoje pasiūlos tyrimas — 2.1.3. Elektroninis anketavimas: tikslinės auditorijos poreikių ir patirties tyrimas — 2.1.4. Laisvos struktūros pokalbis-apklausa: pirminių tyrimo duomenų papildymas — 2.1.5. Modeliavimo metodas: algoritmo prieinamumui didinti kūrimas — 2.2. Audiovizualinės medžiagos percepcija: kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų suvokimo galimybės bei poreikiai — 2.2.1. Bendrieji anketos duomenys apie tyrimo dalyvius ir audiovizualinių produktų prieinamumą — 2.2.2. Audiovizualinės medžiagos prieinamumas Lietuvos kurtiesiems ir neprigirdintiesiems: užkadrinės informacijos aspektų prioritetai — 2.2.3. Filmų pritaikymas pagal kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų poreikius —2.3. Audiovizualinės medžiagos percepcija: neregių ir Silpnaregių reikmės ir vizijos — 2.3.1. Bendrieji anketos duomenys apie tyrimo dalyvius ir audiovizualinių produktų prieinamumą — 2.3.2. Audiovizualinės medžiagos prieinamumas Lietuvos neregiams ir silpnaregiams: vizualinės informacijos poreikis ir žiūrovų turimi įpročiai — 2.3.3. Filmų pritaikymas pagal neregių ir silpnaregių poreikius bei percepcijos galimybes — 3. Filmai ir spektakliai klausos bei regos apribojimų turintiems žiūrovams Lietuvoje — 3.1. Teisiniai dokumentai — 3.2. Audiovizualinė produkcija klausos ir regos negalią turintiems žiūrovams Lietuvoje — 3.2.1. Lietuvos teatrų rengtų spektaklių kurtiesiems ir neprigirdintiesiems bei neregiams ir silpnaregiams kiekybinė ir kokybinė analizė — 3.2.2. Duomenys apie Lietuvoje vykstančių kino festivalių audiovizualinę produkciją — 3.2.3. Lietuvos kino platformose tirtoms auditorijoms pritaikyta audiovizualinė produkcija — 3.2.4. Lietuvoje veikiančių televizijos transliuotojų teikiama audiovizualinė produkcija klausos ir regos negalią turintiems žiūrovams — Apibendrinimas — Literatūra — Santrauka — Summary — 1 priedas. Į projekto „KlaRega“ tyrimą įtrauktos Lietuvos institucijos — 2 priedas. Apklausos lentelės Lietuvos kultūros institucijoms — 3 priedas. Lietuvos teatrų spektakliai tikslinėms žiūrovų grupėms.
Summary / Abstract:

LTLietuvos mokslo tarybos finansuojamos konkursinės prioritetinių mokslinių tyrimų programos „Gerovės visuomenė“ pagrindu 2021–2022 metais vykdytas mokslinis projektas „Kultūrinė įtrauktis: audiovizualinių produktų pritaikomumo klausos ir regos neįgaliesiems tyrimas“ (KlaRega) buvo skirtas ištirti klausos ir regos negalią turinčių asmenų galimybes visavertiškai įsilieti į Lietuvos kultūrinį gyvenimą. Projekto vykdytojų turima mokslinė ir praktinė patirtis leido daryti prielaidą, kad Lietuvoje pritaikyti audiovizualiniai produktai tikslinėms auditorijoms paprastai būna adaptuoti vadovaujantis užsienio šalyse galiojančiomis gairėmis arba remiantis kūrėjų intuicija, neįvertinant realių Lietuvos tikslinių auditorijų fizinių galimybių bei reikmių. Siekiant įsigilinti į mūsų šalies kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų bei neregių ir silpnaregių poreikius, susijusius su kino, teatro ir televizijos prieinamumu, keliomis pakopomis ir formatais atliktas tyrimas, o gauti rezultatai apibendrinti šioje mokslo studijoje. Be mokslinių įžvalgų, audiovizualinio turinio kūrėjams ir platintojams autorės pateikia su šia veikla susijusių naudingų rekomendacijų. Svarbu pabrėžti, kad šio tyrimo centre esančios kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų bei neregių ir silpnaregių auditorijos yra specifiškos, heterogeniškos, todėl šiems žiūrovams pritaikant bet kokį audiovizualinį turinį, būtina įvertinti auditorijos fizines galimybes, socialinius ir kognityvinius ypatumus.Tyrimo metu analizuota jau pritaikytų produktų kokybė ir kiekybė, apibrėžti šalies klausos ir regos negalią turinčių žiūrovų poreikiai, Lietuvoje adaptuotų produktų recepcija ir audiovizualinio turinio perteikimo tikslinėms auditorijoms kokybė. Studijoje ne tik orientuotasi į audiovizualinių produktų adaptavimą, bet ir diskutuota apie galimą informacijos, susijusios su pritaikytu turiniu, sklaidą, fizinės ir socialinės aplinkos prieinamumo klausimus. Autorės viliasi, kad ši studija ne tik bus reikšminga filmų, spektaklių kūrėjams bei platintojams, audiovizualinės medžiagos transliuotojams, bet ir paskatins tolesnius šios srities mokslinius tyrimus. Be to, tikimasi, kad šiame darbe pateiktos įžvalgos ir rekomendacijos prisidės prie kultūros prieinamumo regos ir klausos negalią turintiems asmenims gerinimo Lietuvoje. [Iš leidinio]

ENIn modern society, culture and media are closely intertwined. The development of audiovisual technologies encourages artists, creators of popular culture and distributors of artistic works to search for and combine various means of expression, to realise artistic ideas in an innovative way, and to address problems of the time in an original way. Produced audiovisual products convey information by combining sound and image. This specificity in the perception of audiovisual content makes the viewers who do not have physical abilities to receive auditory or visual information involuntarily become marginal consumers of audiovisual products and unable to participate fully in the innovative cultural life. The noticeable incompatibility between the production and dissemination of audiovisual products as well as limited physical perceptual capacities of consumers has been therefore increasingly prompting artists, audiovisual producers, and distributors to collaborate with researchers, to be engaged in the research on the reception of audiovisual content. Moreover, the ever faster pace of technological change can open access to modern cultural products to a broader range of consumers with different needs. In 2021–2022, the research project “Inclusive Culture: the Study on Accessibility of Audiovisual Products for the Visually and Hearing Impaired” (KlaRega) (Financing Contract No. P-GEV-21-6; researchers – Jurgita Kerevičienė and Laura Niedzviegienė from Vilnius university, Kaunas faculty), initiated by the Research Council of Lithuania within the framework of the research programme “Welfare Society”, was aimed at the analysis of possibilities for the visually and hearing impaired to be fully integrated in the Lithuanian cultural life.In addition, the aim of the project was to assess the quality and accessibility of the AV products that are already available in Lithuania. Therefore, subsequent tasks included the investigation of the supply of AV products suitable for the deaf and blind in Lithuania, the identification of target audiences’ needs, and, relying on the research and practice of foreign researchers, the development of guidelines for the adaptation of AV products for the Lithuanian hearing and visually impaired users.31 The results of the project have formed the basis for this research study. As the target audiences have their own specific abilities, the paper firstly presents physiological, social and cognitive characteristics of deaf and blind people. Then, based on the results of the survey carried out in 2021–2022, the paper discusses the possibilities of accessibility of AV products for the aforementioned audiences in Lithuania; furthermore, the research paper provides an overview of the AV material produced by Lithuanian makers, distributors of AV products, as well as by Lithuanian broadcasters, during the investigation period.Finally, this study aims to assess the quantitative and qualitative aspects of the offered AV productions for the visually and hearing impaired. Methodologically, the online survey and data achieved from the interviews, discussions were used to reveal the needs of the Lithuanian blind and deaf audiences. In this way, both the reception of the target viewers and the quality of the adapted AV products have been analysed, the results of which led to formulation of recommendations on the criteria for the adaptation of AV products for visually and hearing impaired viewers. In addition to this, relying on the respondents’ insights and suggestions, key aspects of the dissemination of information about the produced AV material for the target audiences have been presented; issues of cultural accessibility to the physical and social environment have been discussed. Finally, findings, insights and recommendations drawn from the results of the research project “Inclusive Culture: the Study on Accessibility of Audiovisual Products for the Visually and Hearing Impaired” (KlaRega) have been outlined. [...]. [From the publication]

ISBN:
9786090708392; 9786090708392
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/106532
Updated:
2024-03-13 17:05:25
Metrics:
Views: 21
Export: