LTMokslas, technologijos, inžinerija, menai ir matematika (STEAM) – tai sritys, kurios yra labai svarbios naujovėms ir plėtrai, bet taip pat sritys, kuriose labiausiai pasireiškia lygių galimybių spragos, net ir Europos šalyse. Atsižvelgiant į tai, kad STEAM moterų lyderystė yra nepakankama, straipsnyje pateikiamos įžvalgos, kokios yra tos bendrosios charakteristikos, padedančios kai kurioms Lietuvos moterims tapti savo srities atstovėmis. Lyderystės elementai buvo nustatyti diskursyviame savęs reprezentavime, tapatybės vaidmenyse ir profesinėse nuostatose, susijusiose su valdymo struktūromis organizacijose iš lyčių perspektyvos, atsižvelgiant į socialinį kontekstą. Tyrimas buvo atliktas dviem etapais: iš pradžių internetinė apklausa, po to giluminiai interviu ir gyvenimo istorijos metodas, derinant kiekybinius ir kokybinius metodus. Vėliau atlikta apklausų dalyvių atsakymų diskurso analizė, siekiant suprasti lyčių savęs reprezentaciją. Tyrimu išsiaiškinta, kad tėvas daro didelę įtaką ugdant lyderystę ir pasirenkant STEAM karjerą, o savarankiškumas ir kūrybiškumas yra vieni svarbesnių elementų šioje srityje. Didelė bendra atsakomybė, vyraujanti namuose, patvirtina, kad šeimos kontekstas yra gyvybiškai svarbus. Kita vertus, STEAM karjeroje vis dar išlieka į vyrus orientuota perspektyva, kuri riboja moterų lyderystę. Vis dar reikalinga aktyvi veikla politikos, edukacinių programų ir socialinio teisingumo srityse, kad būtų sukurti lygybės ir socialinio teisingumo santykiai tarp vyrų ir moterų, ypač STEAM srityse. Pagrindiniai žodžiai: moterų lyderystė; savęs atstovavimas; STEAM; lyčių tyrimai; Lietuva. [Iš leidinio]
ENScience, technology, engineering, arts, and mathematics (STEAM) are fields substantially crucial for innovation and development. Nevertheless, the gender gap in these areas is significant also in European countries. Considering the underrepresentation of STEAM women’s leadership, we provide insight into the common characteristics that led Lithuanian women to become referents in their fields. We identify elements of leadership in discursive social representations, professional ideologies, gender identity and role congruency in connection to power structures from a gender perspective within organisations, considering the mediations of the social context. We conducted the research in two phases: an online questionnaire and in-depth interviews. We performed a critical discourse analysis of Lithuanian Women’s testimonies to understand gender social representations. Parenthood highly influences building leadership and choosing STEAM careers, whereas selfefficacy and creativity are essential elements. High co-responsibility at home confirms that family context is vital. In STEAM careers, a male-centric perspective still constrains female leadership. There is still work to be done regarding active politics, programs, and law enforcement to create equity and social justice relationships between men and females, especially in STEAM areas. Keywords: Women leadership; Social Representations; STEAM; Gender studies; Lithuania. [From the publication]