LTKolorito, kompozicijos ir vaizduojamojo turinio jungtys Čiurlionio tapyboje analizuojamos atkreipiant dėmesį į išskirtinį jos muzikalumą. Parodoma, kad Čiurlionio paveikslų koloritas, kompozicija ir vaizduojamasis turinys nėra savitiksliai, o pasitelkiami siekiant kurti nuotaiką, savo poveikiu panašią į muzikos kūrinių nuotaiką. Būtent muzikinė sonatos forma, lietuvių genijaus išradingai perkelta ir į tapybos sferą, leidžia ne tik įžvelgti, kokios natūralios bei organiškos yra kolorito, kompozicijos ir vaizduojamojo turinio jungtys Čiurlionio paveiksluose, bet ir suvokti nuotaikos svarbą abstrakčiai tapybinei raiškai, taip dar labiau išryškindama sąsajas tarp muzikos ir tapybos. Čiurlionio paveikslų muzikalumas, jų pajėgumas kurti abstrakčią, meditacijai nuteikiančią nuotaiką apreiškia juos ne kaip įprastus konvencinės tapybos darbus, o veikiau kaip kontempliavimo ir pranašiško regėjimo įrankius - ar net kaip langus į transcendenicijos sritį. Raktažodžiai: Mikalojus Konstantinas Čiurlionis, tapyba, muzika, koloritas, kompozicija, vaizduojamasis turinys. [Iš leidinio]
ENThe author of the article, focusing on the musicality - the special and inimitable musical character - of visual expression that is the hallmark of Čiurlionis’ genius, analyses the links between colour, composition, and representational content in Čiurlionis’ paintings. Drawing attention to functional interrelations between those three elements, it is argued that they are treated by Čiurlionis not for the sake of their own - not as ends in themselves and not for the sheer joy of artistic engagement with colour, composition, and representational content, but as a means to create a certain abstract mood which is very similar to the kind of mood evoked by a musical composition. If this is the case, as it seems to be, Čiurlionis’ paintings function not as conventional works of visual arts, but in a way that is similar to musical compositions, especially those that are composed in sonata form. The musicality of Čiurlionis’ paintings and the importance of mood in their creation and perception reveals that those paintings function not as conventional works of visual art but as tools - or abstract visual blueprints - of meditation and visionary dreaming. To put it another way, those paintings serve as windows to the realm of transcendence. Keywords: Mikalojus Konstantinas Čiurlionis, painting, music, colour, composition, representational content. [From the publication]