Meditatyvūs Čiurlionio sonatinės kūrybos garsovaizdžiai

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Meditatyvūs Čiurlionio sonatinės kūrybos garsovaizdžiai
Alternative Title:
Meditative soundscapes of Čiurlionis’ sonatic artworks
In the Book:
Sonatiniai M. K. Čiurlionio garsovaizdžiai / sudarytojai: Žilvinas Svigaris, Laura Ivanova. Vilnius : Lietuvos kultūros tyrimų institutas, 2022. P. 225-254. (Čiurlionio kūrybos tyrinėjimai = Čiurlionis creative studies ; 2)
Summary / Abstract:

LTČiurlionio dailės neįmanoma priskirti konkrečiai meno kategorijai, jo stilistinė raida tokia staigi, universalistinės kūrybinės raiškos tendencijos buvo tokios stiprios, kad bet koks jo rėminimas pasmerktas nesėkmei. Tačiau jo universalizmas ir holistinės visuminės kūrybinių galių sklaidos tendencijos leidžia į jo kūrinius pažvelgti ne iš įprastos klasifikacinės perspektyvos, o bendraž- mogiškai empatiškai juos išgyvenant. Kitaip tariant, žvelgiant ne į kūrinių paviršių, o tarsi iš vidaus, išgirstame kalbą, kurią ilgus amžius plėtojo ir įvairios dvasinės tradicijos, tame tarpe ir Rytų Azijos dailės tradicijos. Jų peizažo tapybos meistrams būdingu stiliumi Čiurlionis tapo ne realų, o lakios vaizduotės sukurtą pasaulį. Čia panašiai kaip ir Rytų Azijos peizažuose vaizduojama vidinė tikrovė, skamba kūrybinės pilnatvės būsenos, kurios beveik nepastebimai indukuojamos ir žiūrovui, tam net nereikalinga kokia nors valinga pastanga. Tad ir tyrimas čia vyksta tarsi empatiškai įsigyvenant ir meditatyviai išgyvenant jų tikrumą. Meditatyviai tyrinėdami Čiurlionio „Pavasario sonatą“ sykiu aptarsime ir čia panaudotas tapybos technikas ir stilius rezonuojančius su Japonijoje ir Kinijoje išplėtotais Dzen tradicijos estetiniais ir dvasiniais aspektais. Raktažodžiai: M. K. Čiurlionis, estetikos komparatyvistika, Dzen, kūrybinė meditacija. [Iš leidinio]

ENIt is impossible to assign Čiurlionis’ art to a specific category of art, its stylistic development was so sudden, the universalistic tendencies of creative expression were so strong that any framing of it is doomed to failure. However, his universality and holistic tendencies of a creative powers allow us to look at his works not from the usual classification perspective, but in a general human empathic way. In other words, looking at the works as if not from the outside, but from the inside, we hear a language that has been developed for many centuries by various spiritual traditions, including East Asian art traditions. Čiurlionis depicted not the real world, but the imagination, the style typical to the masters of landscape painting in East Asia, where the inner reality is depicted first. Penetrating the spaces depicted in Čiurlionis’ sonata works, it becomes clear that it is possible to depict them so naturally and vividly only by acquiring them. Manifested states of essential fullness, which are induced to the viewer, without even requiring any voluntary effort. Thus, the research takes place here as if empathetically acquiring and meditatively experiencing their authenticity. In the article, we will discuss the painting techniques and styles used in Čiurlionis’ Spring Sonata that resonate with the aesthetic and spiritual aspects of the Zen tradition developed in Japan and China. Keywords: M. K. Čiurlionis, comparative aesthetics, Zen, creative meditation. [From the publication]

Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/106269
Updated:
2024-06-12 19:54:56
Metrics:
Views: 10
Export: