LTStraipsnyje pagrindinis dėmesys sutelkiamas į ezoterizmo tendencijų poveikį M. K. Čiurlionio pasaulėjautai ir vaizduojamajai dailei. Aptariama XX a. pradžios istoriosofinių idėjų kupina dvasinė atmosfera, įvairių teosofijos bei okultizmo tendencijų įtakos augimas Vakarų meninėje sąmonėje. Toliau pereinama prie glaustos kritinės Čiurlionio tapybos sąsajų su įvairiomis ezoterizmo tendencijomis tyrinėjimų analizės užsienio čiurlionistikoje. Remiantis konkrečių simbolių ir metaforų interpretacija detaliai tyrinėjamos teosofinių idėjų apraiškos ankstyvajame Čiurlionio tapybinės evoliucijos literatūrinio psichologinio simbolizmo etape, kai studijuodamas Varšuvos dailės mokykloje jis artimai bendravo su teosofijos idėjų persmelktu savo tapybos mokytoju Kazimieru Stabrausku (Stabrowski). Autorius lyginamuoju aspektu analizuoja abiejų asmenybių idėjines sąsajas bei meninio stiliaus panašumus. Gvildenant Čiurlionio tapybinę evoliuciją parodoma, kad po antrojo formalių meninės išraiškos priemonių ieškojimo tarpsnio, rafinuotesnių pavidalu teosofinės idėjos, simboliai ir metaforos atgimsta vėlyvuosiuose sonatinės ir metafizinės tapybos kūriniuose. Straipsnyje gilinamasi į teosofijos ir okultizmo įtakos sklaidą Čiurlionio paveiksluose ir cikluose, kuriuose palaipsniui įsivyrauja ezoterizmui būdingi augalų ir gyvūnų pasaulio vaizdiniai, mįslingi geometriniai ženklai, užšifruoti kriptografiniai užrašai, simboliai, metaforos ir archetipiniai vaizdiniai.Teigiama, kad Čiurlionio vėlyvojoje estetikoje ir lapiniuose išryškėjusi esminė skirtis tarp vidinės subjektyvios ir išorinės objektyvios tikrovės, subtilios ezoterinės ir vulgarios masėms būdingos tiesos, harmoningo jo vizijose kuriamo idealaus antipasaulio - realiam supriešinimas taip pat siejasi su teosofijos idėjų poveikiu. Atlikta analizė leidžia daryti išvadą, kad dėmesys ezoterizmo tendencijoms ne tik esmingai paveikė Čiurlionio tapybos stilių, vyraujančių meninių simbolių, metaforų sistemas, tačiau ir suformavo savitą žvilgsnį į pasaulinės kultūros istorijos įvairovę, lietuvių liaudies folkloro bei mitologijos archajinius sluoksnius, įkvėpė kurti analogų pasaulinėje dailėje neturinčiu muzikalios tapybos stiliumi. Raktažodžiai: Čiurlionis, Stabrauskas, Lietuvos dailė, estetika, teosofija, okultizmas, parapsichologija, sonatinė tapyba, metafizinė tapyba, peizažas, koloritas, simbolis, metafora. [Iš leidinio]
ENThe article’s main focus is the impact of esoteric trends on Čiurlionis’ worldview and fine arts. It analyses the overall early 20th century spiritual atmosphere associated with historio-sophical motives as well as the growing influence of various Theosophical and occult trends in the Western artistic consciousness. It then moves to a concise critical literature review of foreign studies about Čiurlionis focused on the relationship that his painting had with various esoteric trends. Based on an interpretation of exact symbols and metaphors, the research looks for manifestations of Theosophical ideas in Čiurlionis’ early stage of "literary psychological fymbolifm”, when he interacted with his closest tutor Stabrauskas (Stabrowski) at the Warsaw School of Fine Arts, and provides a comparative analysis of their ideational connections and similarities of artistic style. The study of Čiurlionis’ later painting evolution reveals that after the second stage of search for formal means of artistic expression, Theosofical ideas, symbols and metaphors revived in a more sophisticated form in his subsequent works of “sonatic” and “metaphysical” painting. A detailed analysis of the traces of Theosophical and occult influence in his various paintings and cycles shows gradually increasing predominance of images pertaining to the domains of plants and animals, enigmatic geometric signs, encrypted messages, symbols, metaphors and archetypical images that are all characteristic of esoterics.The article argues that Čiurlionis’ late aesthetics and painting define a clear boundary between internal subjective and external objective reality, subtle esoteric and vulgar mass-focused truth, and also serve as a search for harmonious anti-world created by his visions to counteract the real one, also being consistent with Theosophical worldview. The analysis brings to the main conclusion that the attention to esoteric trends has not only greatly influenced Čiurlionis’ painting style and the system of predominant artistic symbols and metaphors, but also helped him to take a unique view at the complexity of the global history of culture, Lithuanian popular folklore and archaic mythological layers, and to create a musical, generalized style of painting that has no equivalent in the fine arts worldwide. Key words: Čiurlionis, Stabrauskas, Lithuanian fine arts, aesthetics, Theosophy, occultism, sonatic painting, metaphysical painting, landscape, colouring, symbol, metaphor. [From the publication]