LTŠiuolaikiniai kinų sodai ir parkai pradėti kurti nuo XX a. pabaigos, tačiau kol kas nėra sistemiškai ir plačiai ištyrinėti, išskyrus pavienius žymiausius pavyzdžius (Houtan parkas Šanchajuje, Raudono kaspino parkas Qinhuangdao mieste, Liupanshui parkas Guizhou prov.). Tačiau iš jų brėžinių ir nuotraukų aiškiai matyti, kad jų dizainas yra patyręs tiek tradicinių kiniškų, tiek modernių Vakarų sodų idėjų bei principų įtaką. Šio straipsnio tikslas - aptarti šių elementų derinimą moderniuose XXI a. kinų soduose ir parkuose, pastariesiems skiriant bene daugiausia dėmesio. Tiesa, čia nebus analizuojami teminiai kinų parkai, nes tai - atskiro tyrimo laukas. Straipsnyje siekiama išsiaiškinti, kaip ir kokie kiniški (tradiciniai) ir universalūs modernūs kraštovaizdžio elementai bei principai pasitelkiami šiandieninėje Kinijoje, ir kokios priežastys bei poreikiai nulemia jų pasirinkimą. Tuo tikslu pirmiausia bus išskiriami ir aptariami svarbiausi tradicinių kinų sodų tipai ir tokį tipizavimą formavusios kiniško sodo sampratos bei funkcijos, taip pat klasikinio kinų sodo elementai ir principai, formavę jo „kiniškumą“. Antroje straipsnio dalyje bus aprašomas globalaus šiuolaikinio sodų dizaino sprendimų pritaikymas moderniuose kinų soduose ir jų derinimas su tradiciniais kiniškais elementais ir principais. Toks struktūrinis, sisteminis bei lyginamasis požiūris padės išryškinti ne tik tuos elementus ir principus, bet ir jų paplitimą skirtinguose soduose. Tokiu tyrimu kartu siekiama integruoti modernius Kinijos parkus bei sodus į viso pasaulio sodų istoriją, kurioje kol kas galima matyti nebent klasikinius kinų sodus. Raktažodžiai: natūralumas, menas, yin-yang, tvarumas, tvarus kraštovaizdis, postindustrinė erdvė, regeneracinis dizainas, ekologija. [Iš leidinio]
ENThe process of making contemporary Chinese gardens and parks have started since the end of XXth century, but there is still lack of their systemic studies. One of the most interesting questions is the relationship of traditional Chinese and modern/global elements and aesthetic principles in those parks, which is the topics of this article. The main objects of present investigation are modern parks (with the exeption of theme parks), with the aim to reveal not only those elements and principles, but also motives and needs for their application. For this purpose, the first part of the article discusses the most important types and functions of Chinese traditional gardens, as well as their elements and principles, which have formed their „chineseness“. The second part provides the comparative, structural and systematic analysis of those traditional and modern elements and their popularity (repetition) in variuos parks and gardens. Such analysis is considered a way to integrate modern Chinese gardens into the global garden history. Keywords: naturaliness, art, yin-yang, sustainability, sustainable landscape, post- industral space, regenerative design, ekology. [From the publication p. 533]