Epogdonas: matematiniai harmonijos pagrindai

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Epogdonas: matematiniai harmonijos pagrindai
Alternative Title:
Epogdon: mathematical foundations of harmony
In the Book:
Estetikos, meno filosofijos ir meno psichologijos tarpdalykinės sąveikos / sudarytojas Antanas Andrijauskas. Vilnius : Lietuvos kultūros tyrimų institutas, 2022. P. 210-223, 524. (Estetikos ir meno filosofijos tyrinėjimai = Aesthetics and philosophy of art studies; 9)
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjama antikinė Epogdono struktūra bei jos sklaida Vakarų mene, moksle, meno filosofijoje ir estetikoje. Parodoma jos reikšmė ir pritaikomumas skirtinguose kontekstuose. Straipsnyje analizuojama šios struktūros svarba muzikos ir dailės, spalvų teorijos, mokslo raidoje. Pirmoje dalyje pateikiama matematinė Epogdono struktūra analizuojant geometrinę, aritmetinę ir harmoninę proporcijas. Matematiškai, racionaliai išreikšta 3-jų esminių proporcijų struktūra šimtmečius funkcionavo kaip svarbiausias harmonijos modelis, grindžiantis priešybių darnos, dermės, konsonanse sampratas. Antroje dalyje nagrinėjama muzikinė Epogdono sandara. Parodoma, kad muzikoje išryškėja skirtingos jį sudarančių konsonansu tonų struktūros. Trečioje dalyje pateikiama šios matematinės - muzikinės struktūros pritaikymas kitose srityse. Toks harmonijos modelis klasikinėje filosofijoje traktuojamas kaip esminis principas, apimantis estetiką, etiką, sociumą, polį, physis ir metaphysis. Paskutinėje ketvirtoje dalyje analizuojama Epogdono raiška spalvų teorijos ir optikos raidoje. Raktažodžiai: Epogdonas, harmonija, proporcijos, estetika, meno filosofija, muzika, matematika. [Iš leidinio]

ENThe article analyzes the ancient structure ofEpogdoon and its application in Western art, science, philosophy of art and aesthetics. Its importance and application is shown in different context. The article reveals the importance of this structure in history of music and art, colour theory and science. The first chapter deals with its mathematical structure via analysis of geometric, arithmetic and harmonic means. Mathematically expressed structure of three essential proportions for hundreds of years was functioning as the main harmony model. It founded principles of harmony of oppositions, concord and consonance. The second chapter deals with the musical structure of Epogdoon. The article reveals different interpretations of tones of consonances. The third chapter reveals the application of this mathematical-musical structure in other spheres. This model in classical philosophy was the main principle covering aesthetics, ethics, socium, polis, physis and metaphysis. The last fourth chapter analyses Epogdoon’s application in evolution of ideas in optics and colour theory. Keywords: Epogdoon, harmony, ratio, aesthetics, philosophy of art, music, mathematics. [From the publication p. 524]

Related Publications:
Musica mathematica : tradicijos ir inovacijos šiuolaikinėje muzikoje / Rima Povilionienė. Vilnius : Lietuvos muzikos ir teatro akademija, 2013. 255 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/106236
Updated:
2024-02-25 20:16:14
Metrics:
Views: 24
Export: