LTČiurlionio tapybos sąsajos su modernistinio meno kryptimis neapsiribojo čiurlionistikoje dažniausiai aptarinėjama iš įvairių neoromantinių krypčių, pirmiausia simbolizmo, išplaukiančia magistraline ankstyvųjų užgimstančio modernizmo krypčių plėtotės tendencija, vedančia į abstrakcijos įsigalėjimą. Lygiagrečiai, greta jos lietuvių dailininko kūryboje skleidėsi ir kita, menkiau išreikšta bei regima pakraipa, susijusi su pasąmoninės vaizduotės, fantazijos galios sklaida. Ji susiejo antrajame kūrybinės evoliucijos etape išryškėjusius kitokius Čiurlionio modernistinius meninius ieškojimus bei atradimus su didiesiems individualistams Odilonui Redonui, Markui Chagallui, Giorgio de Chirico būdingais estetiniais bei meninės kūrybos principais. Pradėję šios, antrosios, ne mažiau svarbios tendencijos lyginamąją analizę, glaustai tyrinėdami Čiurlionio ir prancūziškojo simbolizmo korifėjaus Redono tapybinių vaizdinių sistemas bei spalvinius, koloritinius ypatumus, nuosekliai pereisime prie pastarojo tapyboje vyravusių motyvų bei spalvos sampratos, paveiktos Chagallo, ir Čiurlionio pagrindinių meninės kūrybos bruožų palyginimo. Svarbu atskleisti menkai tyrinėtus Čiurlionio kūrybos sąlyčius su Redonu, Chagallu, de Chirico, siekiant geriau suvokti po ankstyvojo, epigoniško, literatūrinio psichologinio simbolizmo tarpsnio Čiurlionio tapyboje išryškėjusias naujas stilistines tapybos tendencijas, susijusias su vaizduotės ir fantazijos išlaisvinimu. Raktažodžiai: Čiurlionis, simbolizmas, tapyba, siurrealizmas, Redonas, Chagallas, De Chirico. [Iš leidinio]
ENČiurlionis’ painting connections with the trends of modernist art were not limited to the developmental tendency of the emerging early modernism directions, usually discussed in Čiurlionistics, arising from various neo-romantic directions, firstly from symbolism and leading to the rise of abstraction. Another direction acting in parallel and alongside, less expressed, and visible with the spread of the subconscious imagination and fantasy power unfolded in the works of a Lithuanian artist, which connected his diverse modernist artistic quests and discoveries, emerging in the second stage of his creative evolution, to characteristic aesthetic and artistic creation principles of the great individualists Odilon Redon, Marc Chagall, and Giorgio de Chirico. Having started the comparative analysis of this second but no less critical trend with a concise study of pictorial visual systems and peculiarities of Redon, the coryphaeus of French symbolism, and Čiurlionis’ colours and colour palette, that were hardly studied before, we will successively move on to the comparative analysis of the main features of the prevailing motifs and the concept of colour in Redon’s painting which was influenced by Chagall and Čiurlionis’ artistic creations. It is important to reveal the so far unexplored links of Čiurlionis’ work with Redon and Chagall yet to better understand the new stylistic tendencies of Čiurlionis’ painting related to the liberation of imagination and fantasy that emerged in Čiurlionis’ painting after the early stage of epigonic literary, psychological symbolism. Key Words: Čiurlionis, symbolism, painting, surrealism, Redon, Chagall, De Chirico. [From the publication]