Pirmasis Vilniaus katedros mokyklos "paminėjimas" 1397 m.: tarp mitų ir faktų

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Pirmasis Vilniaus katedros mokyklos "paminėjimas" 1397 m.: tarp mitų ir faktų
Alternative Title:
First "mention" of the Vilnius cathedral school in 1397: between myths and facts
In the Journal:
Istorija [History]. 2023, Nr. 130, p. 5-40
Summary / Abstract:

LTStraipsnio tikslas-remiantis pirminiais šaltiniais ir istoriografija dekonstruoti Jano Kurčevskio (1854–1916) XX a. pradžioje pradėtą ir tarptautinėje istoriografijoje locus communis tapusią klaidingą 1397 m., kaip pirmojo Vilniaus katedros mokyklos paminėjimo, istoriografinę tradiciją ir pasiūlyti kitokią nei "mokykla", kalbiškai pagrįstą ir istoriškai galimą lotyniško termino "stubella" reikšmę (reikšmes). Tyrime naudojami įvairūs pirminiai dokumentiniai bei leksikografiniai šaltiniai ir istoriografija. Duomenys apdorojami pasitelkus naratyvinį, analizės ir sintezės bei istoriografinį metodus, taip pat leksikografinio ir retros-pektyvinių metodų elementus. Tyrimo rezultatai išdėstyti trijose straipsnio dalyse ir išvadose. Esminiai žodžiai: Vilniaus vyskupija, katedrinė mokykla, viduramžiai, švietimo istorija, XIV amžius. [Iš leidinio]

ENThe aim of the article is to deconstruct, on the basis of primary sources and historiography, the erroneous historiographical tradition of the first mention of the Vilnius Cathedral School in 1397 by Jan Kurczewski (1854-1916) at the beginning of the twentieth century and the false historiographical tradition of 1397 as the first mention of Vilnius Cathedral School in the international historiography that has become the locus communis of theinternational historiography and to propose a linguistically based and historically valid meaning(s) for the Latin term “stubella”, different from “school”. The study makes use of various primary documentaries, lexicographical sources, and historiography. The data is processed using narrative, analysis and synthesis, and historiographical methods, as well as elements of lexicographical and retrospective methods. The results of the research are presented in three parts and conclusions. Keywords: Vilnius diocese, cathedral school, medieval, history of education, 14th century. [From the publication]

DOI:
10.15823/istorija.2023.130.1
ISSN:
1392-0456; 2029-7181
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/106175
Updated:
2024-09-04 20:21:07
Metrics:
Views: 49    Downloads: 11
Export: