Kazio Pakšto Baltoskandijos idėjos atspindžiai mokykliniuose vadovėliuose 1918-1940 m.

Collection:
Sklaidos publikacijos / Dissemination publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kazio Pakšto Baltoskandijos idėjos atspindžiai mokykliniuose vadovėliuose 1918-1940 m
Alternative Title:
Reflections of Kazys Pakštas' idea of Baltoscandia in school textbooks, 1918-1940
In the Journal:
Lietuvos muziejų rinkiniai. 2023, Nr. 22, p. 14-19
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje aptariama Kazio Pakšto pasiūlytos Baltoskandijos idėjos įtaka 1918–1940 m. išleistiems lietuviškiems istorijos ir geografijos vadovėliams. Ši idėja siūlė geopolitinį regiono modeliavimo variantą, apimantį tris Baltijos valstybes – Lietuvą, Latviją ir Estiją, taip pat Skandinavijos kaimynes: pirmiausia Suomiją, o paskui Švediją, Norvegiją ir Daniją. Straipsnyje apžvelgta K. Pakšto pasiūlyta Baltoskandijos idėja, išskirti pagrindiniai jos principai. Pasirinkta Baltoskandijos idėja buvo viena įtakingiausių lietuvių akademiniame diskurse funkcionavusių idėjų, siūlančių regioninio modeliavimo variantą. Dėl Baltoskandijos idėjos populiarumo aptariamuoju laikotarpiu būtent ji buvo pasirinkta siekiant išanalizuoti akademinio diskurso įtaką bendrojo lavinimo turiniui. Tyrime apžvelgta, kokios Kazio Pakšto idėjos funkcionavo istorijos ir geografijos vadovėliuose, kaip jos veikė Lietuvos suvokimą regione, kokiais būdais skatino bendro regioninio identiteto formavimąsi. Taip pat dėmesys skirtas itin svarbiam Klaipėdos krašto klausimui, Lietuvos suvokimui kaip jūrinės valstybės. Reikšminiai žodžiai: Baltijos regionas, regionistika, Skandinavija, švietimo istorija. [Iš leidinio]

ENThis article aims to analyse the fundamental principles of Kazys Pakštas’ Baltoscandian idea and how they are reflected in history and geography textbooks published between 1918 and 1940. K. Pakštas proposed a geopolitical version of the region’s modelling, covering three Baltic states (Lithuania, Latvia and Estonia) and Scandinavian neighbours (first Finland and finally Sweden, Norway and Denmark). The chosen idea of Baltoscandia was one of the most influential ideas that functioned in Lithuanian academic discourse, offering a different approach to regional modelling. Due to the popularity of the Baltoscandian idea in the period under discussion, it was chosen in order to analyse the influence of academic discourse on the content of general education. The investigation revealed that the ideas of K. Pakštas were actualized in the content of general education. Textbooks developed a positive attitude towards the Baltic and Scandinavian states and provide general knowledge of the geography, history and common things between the nations of the Baltic and Scandinavia. There is also a general tendency in textbooks to position Lithuania among the Nordic countries. Also, in the textbooks, as in the works of K. Pakštas, a lot of attention is paid to the issue of Klaipėda region and its importance for the Lithuanian economy. Lithuanian history and geography textbooks were influenced by the ideas of K. Pakštas or at least followed a similar approach to Lithuania’s position in the region. [From the publication]

ISSN:
1822-0657
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/106089
Updated:
2023-12-29 20:00:35
Metrics:
Views: 34    Downloads: 16
Export: