"Kaip vėjas pūtė": liaudies daina šiandieninėje kultūroje kaip tekstas ir pasakojimo būdas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
"Kaip vėjas pūtė": liaudies daina šiandieninėje kultūroje kaip tekstas ir pasakojimo būdas
Alternative Title:
How the wind was blowing: folksong in contemporary culture as text and narrative mode
In the Journal:
Lietuvos muzikologija [Lithuanian Musicology]. 2023, 24, p. 168-178
Summary / Abstract:

LTAptariant lietuvių liaudies rugiapjūtės dainos tipo „Pūtė vėjas ąžuolan ąžuolėlin“ atvejį, straipsnyje apmąstoma, kaip tas pats liaudies kultūros tekstas pasitelkiamas skirtingiems naratyvams kurti. Derinant fenomenologinę-antropologinę ir naratologinę prieigas pristatomi iš skirtingos prigimties kultūrų sąveikos atsirandantys raiškos ir naratyvumo lygmenys: tradicinės dainos teksto ir melodijos naratyvumas, jo pokytis šiuolaikiniame kontekste, naratyvinis sąmoningumas. Remiantis šiuolaikiniais ir ankstesniais tyrimais, archyviniais ir dabartiniais garso įrašais, straipsnio autorės ir kitų tyrėjų pokalbiais su muzikos kūrėjais ir dainų pateikėjais, išryškinami liaudies dainos veikimo būdai šiandieninėje kultūroje ir galimos papildomos gairės sušiuolaikinto folkloro reiškiniui tirti. Reikšminiai žodžiai: sušiuolaikintas folkloras, šiuolaikinė kultūra, lietuvių liaudies daina, muzikos naratyvumas. [Iš leidinio]

ENContemporized musical folklore today appears as a new cultural text, characterized by a certain narrative consciousness, as music creators choose what they want to tell – to convey to listeners – and how. With reference to music composers, it becomes clear that traditional Lithuanian culture usually functions as a source of signs of identity, while the process of creation appears as a way to identify. This combination of different cultural systems, which usually depend on the “life-world” (German Lebenswelt), of each creator, acts as their search for their own identity and practice, which manifests itself on different levels: personal, communal, and spiritual. In the oldest traditional local practices sung only during or for a certain stage of the rye harvest, as social and global conditions change, the folk song gradually begins to function differently, losing its original functionality and gaining a new one, sometimes even becoming a part of a new ritual system. Since at least the end of the 1960s, the folk song Pūtė vėjas continues to appear in various forms: from sensual pop, opera, and choral music to Baltic minimalism, dance, and alternative electronic music as well as in the everyday practice of various traditional culture enthusiasts. This song is only one example of this process that could also be illustrated with other folk songs, which only proves the tendency. Keywords: contemporized folklore, modern culture, Lithuanian folk song, narrativity in music. [From the publication]

ISSN:
1392-9313
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/106043
Updated:
2023-12-27 14:34:36
Metrics:
Views: 53    Downloads: 4
Export: