LTTikslas – įvertinus odontologinių paslaugų prieinamumo vaikams su negalia būklę Lietuvoje, nustatyti svarbiausius prieinamumą gerinančius veiksnius. Medžiaga ir metodai. Kokybinis tyrimas, skirtas vaikų, turinčių įvairią negalią, odontologinių paslaugų prieinamumui Lietuvoje įvertinti. Kokybiniame tyrime dalyvavo 7 informantai, auginantys vaikus su negalia. Laikantis konfidencialumo ir kitų tyrimo etikos principų duomenys transkribuoti ir analizuoti taikant kokybinės turinio analizės metodą. Tyrimo rezultatai ir išvados. Remiantis tyrimo duomenimis, tėvai, auginantys vaikus su negalia, susiduria su odontologinių paslaugų prieinamumo kliūtimis. Stebima, kad nors vaikai lankosi profilaktiškai, jiems atliekama tik apžiūra, o tokios profilaktinės programos, kaip dantų silantavimas ar profesionali burnos higiena, nebuvo taikytos. Taip pat tėvai susiduria su ilgomis laukimo eilėmis viešajame sektoriuje, todėl dažniau kreipiasi į privatų sektorių. Ryškiausia problema yra specialistų pasirengimas ir motyvacija priimti pacientus su negalia. Darytina išvada, kad odontologinių paslaugų prieinamumas vaikams su negalia nėra gerai organizuotas, o pagrindinės prieinamumo kliūtys yra ilgos laukimo eilės viešajame sektoriuje bei specialistų, dirbančių su negalią turinčiais vaikais, trūkumas. Siekiant gerinti odontologinių paslaugų prieinamumą vaikams su negalia, svarbu organizuoti tikslingus gydytojų odontologų kvalifikacijos kėlimo mokymus, skirtus darbo su negalią turinčiais vaikais žinioms gausinti. Reikšminiai žodžiai: burnos sveikata, burnos sveikatos paslaugų prieinamumas, sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumas, vaikai su negalia, prieinamumo kliūtys ir veiksniai. [Iš leidinio]
ENObjective – after assessing the availability of dental services for children with disabilities in Lithnuania, identify the mots important factors improving accessiibility. Material and methods. A qualitative study designed to assess the availability of dental services for children with various disabilities in Lithuania. 7 informants raising children with disabilities participated in the qualitative study. In compliance with confidentiality and other principles of research ethics, the data were transcribed and analyzed using the qualitative content analysis method Results and conclusions. According to research data, parents raising children with disabilities face barriers to access to dental services. It is observed that although children visit preventively, they are only examined, and preventive programs such as dental sealants or professional oral hygiene were not applied. Also, parents face long waiting time in the public sector, so they turn more often to the private sector. The most obvious problem is the preparation and motivation of specialists to accept patients with disabilities. It follows that the availability of dental services for children with disabilities is not well organized, and the main barriers to accessibility are long waiting times in the public sector and the lack of specialists working with children with disabilities. In order to improve the accessibility of dental services for children with disabilities, it is important to organize focused trainings for improving the qualifications of dentists for working with children with disabilities. Keywords: oral health, access to oral health services, access to healthcare, children with disabilities, barriers to accessibility and improvement factors. [From the publication]