Pereinamojo amžiaus jaunimo (studentų) psichikos sveikata. Literatūros apžvalga

Collection:
Sklaidos publikacijos / Dissemination publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Pereinamojo amžiaus jaunimo (studentų) psichikos sveikata. Literatūros apžvalga
Alternative Title:
Mental health of youth and students in transitional age: a literature review
In the Journal:
Visuomenės sveikata [Public health]. 2023, Nr. 2 (101), p. 9-15
Summary / Abstract:

LTStraipsnio tikslas – išanalizuoti, apžvelgti ir pristatyti remiantis įrodymais grįstais duomenimis mokslinėje literatūroje nagrinėjamus pereinamojo amžiaus jaunimo (studentų) psichikos sveikatos ypatumus, jų svarbą psichikos ligų išsivystymo laikotarpiu ir šių sutrikimų prevencijos galimybes. Darbo medžiaga ir metodai. Rengiant mokslinės literatūros apžvalgą, publikacijų paieška anglų ir lietuvių kalbomis buvo vykdoma PubMed, Vilniaus universiteto virtualiosios bibliotekos duomenų bazėse ir specializuotoje informacijos paieškos sistemoje Google Scholar. Išanalizuoti 25 straipsniai lietuvių ir anglų kalbomis pagal reikšminius žodžius. Šaltiniams nagrinėti taikyta aprašomoji analizė. Rezultatai ir aptarimas. Pereinamojo amžiaus jaunimas (16–29 metų), kurio didelę dalį sudaro studentai, yra viena iš didžiausių rizikos susirgti sunkiomis psichikos ligomis, sukeliančiomis didelį funkcinį sutrikimą, visuomenės grupių. Literatūroje aprašoma, kad iki 18 m. amžiaus išsivysto 48,4 proc., o iki 25 m. – net 62,5 proc. įvairių psichikos sutrikimų, todėl jauniems žmonėms tenka didžiausia našta dėl šių sutrikimų atsiradimo, nes jie kelia grėsmę tolesniam produktyviam suaugusiųjų gyvenimui. Lėtinių ir nuolatinių psichikos ligų simptomų patyrimas gali reikšmingai prisidėti prie savižudybės rizikos, kuri yra antra pagrindinė 15–29 m. amžiaus asmenų mirties priežastis visame pasaulyje. Pereinamojo amžiaus jaunimas taip pat susiduria su didesne priklausomybės nuo psichoaktyviųjų medžiagų (PAM) rizika.Pasaulyje piktnaudžiavimo narkotinėmis medžiagomis paplitimas tarp studentų yra apie 20–40 proc. Malonumo pojūtis ir siekis bei eksperimentavimas yra pagrindinės piktnaudžiavimo PAM priežastys, o tarp svarbių narkotinių medžiagų vartojimo priežasčių dar yra stiprus susierzinimas, pyktis, bendraamžių spaudimas ir socialiniai įsipareigojimai. Dėl išliekančios psichikos sutrikimų stigmos daugelis studentų baiminasi kalbėti apie savo psichikos sveikatos problemas, todėl informacija apie psichikos sveikatos raštingumą turėtų būti lengvai prieinama, o studentai skatinami domėtis, kad galėtų savarankiškai imtis veiksmų, kai kyla pavojus, ir įgyti pagrindines žinias, kaip atpažinti simptomus ir tinkamai ieškoti pagalbos. Reikšminiai žodžiai: psichikos sveikatos raštingumas, studentai, pereinamasis amžius, psichikos sutrikimai, psichoaktyviosios medžiagos, savižudybė. [Iš leidinio]

ENThe aim – to analyze, review and present evidencebased data on the mental health features of transition age youth (students) examined in the scientific literature, their importance in the period of development of mental illnesses and the prevention possibilities for these disorders. Material and methods. During the preparation of the review of scientific literature, the search for publications in English and Lithuanian languages was carried out in the databases of PubMed, Vilnius University virtual library and in the specialized information search system Google Scholar. 25 articles in Lithuanian and English were analyzed according to significant words. Descriptive analysis was used to examine the sources. Results and conclusion. Transitional youth (16-29 years old) is one of the highest risk groups in society for developing serious mental illnesses that cause significant functional impairment. According to the newest literature, 48.4 % of various mental disorders develop by the age of 18, and 62.5 % by the age of 25. Therefore, young people bear the greatest burden of developing these disorders, which threaten their future productive adult lives. Experiencing chronic and persistent symptoms of mental illness can significantly contribute to risk of suicide, which is the second leading cause of death among 15-29 year olds worldwide. Research from previous years has confirmed that health science and art students are one of the most vulnerable group to acquire mental disorders. The main stressors for medical students are: academics, lack of close relationships, poor student counseling or support, heavy learning load with a lot of information, financial instability, uncertainty of the future, lack of time for oneself and the need to strive for perfection.Transitional youth people also face an increased risk of becoming addicted to psychoactive substances. The worldwide prevalence of substance abuse among students is about 20-40 %. Pleasure and pursuit and experimentation are the main reasons behind the abuse of psychoactive substances, while intense irritation, anger, peer pressure and social obligations have also been among the main reasons for drug use. Due to the prevailing stigma, many students are afraid to talk about their mental health problems, so information about mental health literacy should be widely available so that students could take action on their own when they are at risk of emotional breakdown and gain the basic knowledge to recognize symptoms and seek help appropriately. Keywords: mental health literacy, students, transition age, mental disorders, psychoactive substances, suicide. [From the publication]

ISSN:
1392-2696
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/105925
Updated:
2024-11-17 15:06:24
Metrics:
Views: 31    Downloads: 5
Export: