LTPastaruoju metu daug dėmesio skiriama eksporto plėtros problemoms. Yra išskiriama daug eksporto veiksnių, tačiau vieningos veiksnių sistematikos nėra, mokslininkai akcentuoja ir nagrinėja skirtingus eksporto veiksnius, turinčius įtakos eksporto augimui. Pieno produktų 2008 metais eksportuota už 1272,5 mln. Lt, tai sudarė 14,3 proc. bendrojo žemės ūkio it maisto produktų (KN 01-24) eksporto. Pastebėtina 2004-2008 metais pieno produktų (KN 0401-0406) dalies bendrame žemės ūkio ir maisto produktų eksporte mažėjimo tendencija, nors pieno produktų eksportas iki 2007 metų augo. Didžiausią pieno produktų KN 0401-0406 eksporto dalį 2008 metais sudarė sūrių ir varškės eksportas (KN 0406) – 61,5 proc., 2004 metais – 58,1 proc. Pasaulyje mažėjanti pieno produktų paklausa, krintanti jų kaina, visa tai stipriai veikia Lietuvos pieno produktų eksportą. Tyrimo problema – yra nemažai veiksnių, turinčių įtakos eksporto apimtims, tačiau nėra atlikta analizė viso pieno sektoriaus ir atskirų pieno produktų grupių atžvilgiu. Tyrimo objektas – pieno produktų eksporto veiksniai. Tyrimo tikslas – susisteminus mokslinėje literatūroje išskiriamus eksporto veiksnius, nustatyti kurie iš jų turi įtakos pieno produktų (KN0401 – KN0406) eksportui.Uždaviniai: susisteminti akademinėje literatūroje nagrinėjamus eksporto veiksnius; nustatyti kurie veiksniai turi įtakos pieno produktų eksporto apimtims; įvertinti nustatytų pieno produktų eksporto veiksnių reikšmingumą. Tyrimo metodai: naudojami statistinių duomenų koreliacinės ir regresinės analizės metodai. Darbe sudaryti tiesinės regresijos modeliai pieno produktų apimčių prognozavimui. Tiesinė regresinė analizė pasirinkta atsižvelgiant į A. Jakučio, R. Liukaičio, J. Samuliavičiaus (2007) atlikto Lietuvos eksporto plėtros veiksnių tyrimo rezultatus ir pastabas, jog eksporto analizė dažniausiai atliekama pagal tiesinę formą, o tik atskirais atvejais – laipsninę. Pirmuoju etapu buvo nustatyti tarp pieno produktų (KN 0401-0406) ir nagrinėjamų veiksnių koreliaciniai ryšiai, o antruoju – atliekama tiesinė regresinė analizė ir sudaromi regresiniai modeliai. [Iš Įvado]
ENAccording to the scientific literature and factually gathered data, in the work one evaluated the influence of export factors on milk products’ export extent. Research object – factors of milk product export. The research aim is to determine the most important export factors of Lithuanian milk products and to evaluate their importance. Objectives: to systematize export factors that are analyzed in academic literature and determine the survey of factors of milk products export; to perform change analysis of milk products’ export; to estimate the influence of factors on the extent of milk products’ export. [From the publication]