LTDailėtyrininkė Danutė ZOVIENĖ aptaria dviejų dailininkių – Irenos ŽEMAITYTĖS-GENIUŠIENĖS (g. 1932) ir Kristinos NORVILAITĖS-GENIUŠIENĖS (g. 1977) – atstovaujančių dviem skirtingoms epochoms, kūrybos ypatumus ir skirtumus. Nors abiejų kūryba aprėpia ir estampinę grafiką, ir knygos meną, tačiau meninis jų braižas skirtingas: Žemaitytė-Geniušienė brandžiausius kūrinius sukūrė XX a. antroje pusėje, Norvilaitė-Geniušienė – savita ir ryški XXI a. menininkė. Ir vis dėlto kūrėjas sieja bendros temos – moters savivoka, miesto kultūra ir, aišku, muzika. [Iš leidinio]
ENThe art critic Danutė ZOVIENĖ discusses the similarities and differences between the work of two artists, Irena ŽEMAITYTĖ-GENIUŠIĖNĖ (b. 1932) and Kristina NORVILAITĖGENIUŠIĖNĖ (b. 1977), who belong to two different generations. Although the work of both includes print graphics and book art, their artistic styles are quite different: Žemaitytė-Geniušienė created her most mature works in the second half of the 20th century, while Norvilaitė-Geniušienė is a distinctive and notable 21st-century artist. And yet the two are linked by common themes: the self-identity of a woman, urban culture, and, of course, music. [From the publication]