LTStraipsnyje nagrinėjama fenomenologinė nerimo (Angst) ir baimės (Furcht) nuotaikų analizė Heideggerio Būtyje ir laike. Kūrinyje Heideggeris šias nuotaikas apmąsto kaip kasdienybės galimybės sąlygas. Jis teigia, kad nerimas – latentiškai kasdienybę nuolatos sąlygojanti nuotaika, tačiau eksplicitiškai nepasako, kokia yra nuotaikų „latentiškumo“ prasmė. Straipsnyje argumentuojama tezė, kad latentiškumą Heideggeris apmąstė kaip kasdienybei būdingą užmiršimo struktūrą; nagrinėjami Būtyje ir laike aprašomi nerimo užmiršimo būdai. Pirmoje straipsnio dalyje trumpai aptariama Heideggerio kasdienybės samprata. Antroje dalyje kaip viena svarbiausių kasdienio nerimo užmiršimo formų yra interpretuojama baimės nuotaika; baimės struktūra išskleidžiama kaip nerimo užmiršimas įsitraukiant į kasdienius rūpesčius. Trečioje dalyje kaip nerimo užmiršimo formos interpretuojamos trys Heideggerio eksplikuojamos kasdienybės charakteristikos: plepalai, smalsulys ir dviprasmybė. Tyrimo metu kasdienybė atsiskleidžia kaip dvilypė užmiršimo struktūra. Pagrindiniai žodžiai: baimė, nerimas, kasdienybė, latentiškumas, užmiršimas, dviprasmybė. [Iš leidinio]
ENThe paper considers the phenomenological analyses of anxiety (Angst) and fear (Furcht) found in Heidegger’s Being and Time. In his work Heidegger considers these moods as the conditions of possibility of everydayness. He claims that anxiety is a mood which, in a latent manner, constantly determines everydayness; however, he does not explicitly clarify the meaning of mood having a “latent” form. The paper argues for the thesis that Heidegger considered “being latent” in terms of the structure of forgetting, which is characteristic to everydayness; the paper investigates the means of everyday forgetting described in Being and Time. The first part of the paper briefly discusses Heidegger’s conception of everydayness. The second part interprets the mood of fear as a primary mode of everyday forgetting and explicates the structure of fear as a self-forgetting participation in everyday concerns. In the third part, three main characteristics of everydayness – idle talk, curiosity and ambiguity – are presented as a means of everyday forgetting. In the course of the analysis, everydayness is revealed as a twofold structure of forgetting. Keywords: fear, anxiety, everydayness, latent, forgetting, ambiguity. [From the publication]