Jaunuolių ir jaunų suaugusiųjų bendrasis išprusimas kaip edukacinės diagnostikos objektas : disertacija

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Jaunuolių ir jaunų suaugusiųjų bendrasis išprusimas kaip edukacinės diagnostikos objektas: disertacija
Publication Data:
Šiauliai, 2002.
Pages:
151, [52] lap
Notes:
Dr. disert. (socialiniai m.) - Šiaulių universitetas, 2002. Bibliografija.
Summary / Abstract:

LTDisertacijos esmę sudaro kompleksinis tyrimas, atliktas (1998-2002 m.), kuriuo pagrindžiami ir konstruojami du testai, skirti matuoti Lietuvos jaunuolių (16-19 m.) ir jaunų suaugusiųjų (20-40 m.) bendrąjį išprusimą. Tai Bendrojo išprusimo kurikuliumo testas (BIKT), skirtas matuoti su mokykla susijusių sričių bendrosioms žinioms ir Bendrojo išprusimo terminologinis testas (BITT), skirtas matuoti su mokykla nesusijusių sričių bendrosioms žinioms, įsisavinamoms iš socialinės ir kultūrinės aplinkos. Pagrindiniai tyrimo klausimai: • Ar jaunuolių ir jaunų suaugusiųjų bendrasis išprusimas gali būti apibrėžtas kaip psichometrinis konstruktas? • Kokio semantinio turinio bei struktūros užduotys, sujungtos į bendrą testą, sudarytų patikimą ir validžią Lietuvos jaunuolių ir jaunų suaugusiųjų bendrojo išprusimo skalę? • Kaip struktūriniu ir intensyvumo požiūriu bendrasis išprusimas reiškiasi Lietuvos jaunuolių ir jaunų suaugusiųjų populiacijoje? Disertaciniu tyrimu atskleista, kad: Bendrojo išprusimo pagrindą sudaranti bendrųjų žinių sistema yra gerai organizuotas ir funkcionalus tarpdisciplininis informacinis darinys – socializacijos proceso rezultatas. Bendrojo išprusimo pagrindą sudarančios sisteminės bendrosios žinios didesne dalimi yra asmenybės individualaus santykio su aplinka bei saviugdos produktas nei institucinio, pagrįsto formaliuoju ugdymo turiniu, mokymo rezultatas. Nustatyti aukšti abiejų bendrojo išprusimo testų patikimumo pagrindiniai rodikliai (Cronbach α: BIKT – 0,97, BITT – 0,98 ir Gutman Split-half: BIKT – 0,87, BITT – 0,93) liudija tai, jog testavimo rezultatai patikimai atspindi matuojamos savybės – bendrojo išprusimo (bendrųjų žinių) raiškos skirtumus. [Iš leidinio]

ENThe essence of the thesis is designing and validation of two new educational assessment tools, answering the socio-cultural conditions of Lithuania and meant for the measurement of the construct of comprehension-knowledge in youth (16-19) and young adults (20-40), including Comprehension-knowledge curriculum test (CKCT) and Comprehension-knowledge terminology test (CKTT). Comprehension-knowledge of the personality is considered to be one of the key components of human intellect in culture-related intellect theories. It has been proved that the peculiarities of individual knowledge determine the efficiency of separate cognitive processes as well as intellectual achievement in professional activities. The research object is comprehension-knowledge of youth and young adults in Lithuania. The research aims at revealing the qualities of the psychometric construct of comprehension-knowledge of Lithuanian youth and young adults, as well as provision of a theoretical substantiation and practical testing of the Lithuanian youth and young adults’ comprehension-knowledge assessment methods. The conclusions are as follows: • Comprehension-knowledge of Lithuanian youth and young adults is a homogeneous construct. • A personality with a high comprehension-knowledge expression level is characterized by a system of wide inter-subject elementary, but internalised and functional knowledge (“knowledge base”). • Systemic general knowledge is more a product of the person’s individual relation with the environment and self-education. • Comprehension-knowledge of the respondents in the population of Lithuanian youth and young adults and their professional-social status are interrelated features. [From the publication]

Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/10543
Updated:
2022-02-07 20:08:22
Metrics:
Views: 44
Export: