LTKauno Šv. Jurgio Kankinio bernardinų konventas - vienas seniausių ir didžiausių ansamblių Lietuvoje, sulaukęs nemažai tyrinėjimų. Tačiau 1468 m. prasidėjusi konvento istorija išlikusi ne tik popieriniuose dokumentuose ir fotografijose, bet ir raudonų plytų mūre, sienų tinko ir tapybos sluoksniuose, mediniuose altoriuose, skulptūrose ir paveiksluose. Tačiau perskaityti ją ir suprasti dažnu atveju užtrunka ne vieną dešimtmetį, ir ne vienai porai akių. Straipsnyje atskleidžiama Kauno Šv. Jurgio Kankinio bernardinų bažnyčios vienos - pietinės navos galinės rytinės - sienos kaita nuo XV a. pabaigos iki šių dienų. Straipsnį rengė keturios autorės. Ansamblio architektė-restauratorė Asta Prikockienė publikacijoje pirmą kartą apibendrina nuo 1983 m. atliekamus architektūros tyrinėjimus ir atradimus šioje bažnyčios vietoje. 1994 m. čia atradus sieninę tapybą, iliuzinis Šv. Pranciškaus altorius atsidūrė menotyros diskurse. Tačiau tikslesni šaltinių, natūros, formalia ir ikonografine analize paremti menotyriniai Rimos Valinčiūtės- Varnės apibendrinimai apie iliuzinių altoriaus retabulų kaitą tapo galimi tik galutinai baigus atidenginėti sienų tapybą. 2017-2019 m., vadovaujant Linai Katinaitei ir Linai Šlipavičiūtei- Černiauskienei, buvo atlikti restauravimo darbai. Atliekant altoriaus retabulų restauraciją, kilo daug klausimų, kurių atsakymų paieška ir priimti sprendimai atskleisti skiltyje Restauravimo iššūkiai ir sprendimai, remiantis profesine analize ir atliktų darbų ataskaitomis. [Iš straipsnio, p. 71]
ENThe article reveals the change of the southeastern wall of Kaunas Church of St. George the Martyr, which has taken place since the end of the 15th century to the present day. During architectural research, elements ot a Gothic staircase and a walled window opening have been found. In the 17th century this staircase was demolished, the wall leveled and plastered. In the first halt ot the 18th century, a modest monochrome the illusory retable of the Franciscan altar has been painted and in 1736 the painting “True Image of St. Francis’ (painter Jonas Belinskis from Kaunas) have been placed in it. In 1823-1830 completely new, richly colored classicist retable for the same picture have been painted. The retable has been updated several times over the centuries. However, in 1883 the picture had been placed onto a wooden side altar, the walls had been painted, and a new doorway just across the wall cut out at the end of the 19th century. Only in the 20th century during the architectural and polychrome research wall paintings were rediscovered. The article also explains how and why the during the restoration process in 2017-2019 specific restoration decisions were made - how the decision to reveal and exhibit the discovered elements of various periods - late Gothic staircase of the 15th century, openings of the 17th century, altar retables of the 18th century - has been made. The restored elements of the interior now perfectly reflect the long and rich history of this sanctuary and the artistic and architectural changes of it. [From the publication]