LTStraipsnyje komparatyviniu požiūriu nagrinėjami klasikinių daoistų (Laozi, Zhuangzi) ir „neklasikinių" Vakarų mąstytojų S. Kierkegaard'o, F. Nietzsche's, M. Buberio požiūriai į proto ir emocijų vaidmenį. Lygindami skirtingoms mąstymo tradicijoms priklausančių mąstytojų idėjas kaskart susiduriame su įvairiomis metodologinėmis problemomis. Kiekvienas iš straipsnyje nagrinėjamų mąstytojų yra labai savitas, tačiau galima įžvelgti ir visokių panašumų. Juos gretinti leidžia tiek įvairių idėjų artumas - pirmiausia racionaliojo proto, amžininkų, vyraujančių religinių institucijų, ritualų ir vertybių kritika, individo dvasinės laisvės paieška, kūrybingumo aukštinimas; tiek panaši minčių dėstymo forma - aforistinis, kupinas paradoksų, metaforų ir anekdotų filosofinis stilius. Taigi šiuos mąstytojus remiantis tais pačiais metodologiniais principais papunkčiui būtų galima lyginti įvairiais požiūriais. Tačiau šiame straipsnyje daugiausia dėmesio skiriama jų antiracionaliojo mąstymo savitumui - parodoma, kad į protą, jausmus bei emocijas jie žvelgia antiracionalizmo požiūriu. Esminiai žodžiai: Laozi, Zhuangzi, Kierkegaard'as, Nietzsche, Buberis, komparatyvistika, antiracionalizmas, emocijos, protas, valia. [Iš straipsnio, p. 334]
ENThe author deals with thinkers as diverse as the classical Chinese Daoists Laozi and Zhuangzi and modern Western thinkers such as Kierkegaard, Nietzsche, and Buber. She argues that all of these philosophers are antirationalists. Antirationalism is importantly different from irrationalism, which proposes and endorses the subjective vision in a state of heightened emotion. It is also different from rationalism, because while not absolutely opposed to reason, it insists upon the limitations of reason. The author shows how antirationalists reject straightforward, discursive arguments as often inadequate and inappropriate and almost always incomplete. While seeing this group as sharing a common and important philosophical theme, this comparative study also show the similarities and differences between Laozi's, Zhuangzi's, Kierkegaard's, Nietzsche's and Bubers's interpretation of reason, emotions, and will. Key words: Laozi, Zhuangzi, Kierkegaard, Nietzsche, Buber, comparative analysis, antirationalism, emotions, reason, will. [From the publication p. 641]