LTStraipsnyje lyginamos senovės graikų ir kinų mąstymo tradicijos. Analizė pradedama bendresnio pobūdžio metodologinėmis pastabomis, siekiama pagrįsti požiūrį, kad šiuolaikiniame komparatyvistinės kultūrologijos raidos etape būtina akcentuoti ne tiek civilizacijų skirtumus, kiek jų panašumus, kurie suteiktų tvirtesnį pamatą civilizacijų dialogui, leistų kurti regioninių kultūrų skirtumus peržengiančias universalias metacivilizacines vertybes. Kultūriniai panašumai skirstomi į tris grupes: atsitiktinius sutapimus, kultūrines įtakas ir tipologines universalijas. Tarp tipologinių universalijų įdomiausiomis laikomos filosofinių įžvalgų paralelės, kurios atskleidžia universalią metafizinę bei egzistencinę skirtingoms civilizacijoms atstovaujančių mąstytojų patirtį. Senovės graikų ir kinų civilizacijos yra labai tolimos geografiškai, be to, graikų ir kinų tautos negiminingos etniškai, todėl tokioms skirtingoms kultūrinėms tradicijoms atstovaujančių mąstytojų filosofinių įžvalgų panašumai ypač stulbina ir verčia suabejoti kai kuriomis kultūrinio reliatyvizmo nuostatomis. Straipsnyje nagrinėjamos tipologinės paralelės tarp „Permainų knygos" (Ying) heksagramų ir Platono eidų (idėjų), taip pat panašumai tarp Laozi ištarų (Daodejing) ir Herakleito bei Platono įžvalgų. Filosofiniu požiūriu ypač įdomi paralelė tarp Dao, kuris Laozi apibūdinamas kaip „pavidalas be pavidalo", ir eido, kuris Platono filosofijoje suvokiamas kaip „bepavidalis pavidalas" (eidos aeides).Pabaigoje, be kitų, daroma išvada, kad juo gilesnė metafizinė bei egzistencinė patirtis matyti filosofinėse senovės graikų ir kinų mąstytojų įžvalgose, juo akivaizdesni panašumai tarp jų, o svarstymai socialinėmis ir antropologinėmis temomis atskleidžia jau ne panašumus, o veikiau kultūrinius abiejų mąstymo tradicijų skirtumus. Esminiai žodžiai: Herakleitas, Platonas, Yijing, Daodejing, senovės graikų filosofija, senovės kinų filosofija, klasikinės vertybės, neklasikinės vertybės, universalios žmogiškosios vertybės. [Iš leidinio]
ENThe article reflects on the parallels of philosophical insights in the ancient Greek and Chinese thinking traditions. First of all it is argued that at the present phase of its development the comparative cultural research should focus not on differences but rather on similarities between different civilizations. The search for similarities and for a common ground for human values that transcend the cultural differences is unavoidable and especially urgent in the face of global challenges. A dialogue between different civilizations should be based on universal human values which can be viewed as a common denominator of various culturally differentiated modes and traditions of human thought. This common denominator of human thought could show that in the face of fundamental metaphysical and existential experience which is common for all human beings cultural differences become insignificant and existentially irrelevant. In the first part of the article three types of similarities are spelled out: 1) the similarities that are nothing more than pure coincidences which may be interesting but are philosophically irrelevant; 2) the similarities that are the result of direct or indirect cultural influences, and 3) the similarities that are neither pure coincidences nor cultural influences but reveal themselves as typological universals. Among all of the typologically universal cultural similarities the universal philosophical insights into the very ground and nature of reality are the most important and philosophically interesting.The second part of the article discusses the parallels of philosophical insights in the ancient Greek and Chinese thinking traditions. The insights of Heraclitus and Plato are compared with the philosophical revelations of the Chinese Taoist texts, the Yijing and the Daodejing. A case is made for a typological similarity between the Taoist notion of hexagram and the Platonic notion of eidos, idea. Almost all of the 64 hexagrams of the Yijing as well as the Forms (eide) in Plato's philosophy are logically constituted of the "same" and the "other" or, to put it another way, of the "identical" and the "different". Afterwards are presented the typological similarities between the insights of the Daodejing, on the one hand, and those of Heraclitus and Plato, on the other. The most interesting among these parallels is the Taoist notion of Dao as the "form without a form" which is reminiscent of Plato's understanding of eidos as the eidos aeides, i.e., the "formless form". The conclusion is made that the more metaphysically deep are the insights of Greek and Chinese thinkers into the nature of reality, the more similar they are despite their cultural (genetical) unrelatedness. And vice versa, the more these speculations are concerned with social and anthropological problems, the more dissimilar and culturally specific they are.The metaphysically deep insights into the nature of reality, though culturally (genetically) unrelated, reveal themselves as typologically universal even on the level of their linguistic expression. Some of them are strikingly similar or even almost identical. The second conclusion is that typologically universal philosophical insights might play an important role in the formation of universal human values based on the synthesis of classical and non-classical values. Key words: Heraclitus, Plato, Yijing, Daodejing, ancient Greek philosophy, ancient Chinese philosophy, classical values, non-classical values, universal human values. [From the publication p