LTStraipsnyje analizuojamos vaiko teisių ir pareigų įgyvendinimo prielaidos, susijusios su vaiko raidos ypatumais. Buvo siekiama atsakyti į klausimus: kas atsakingas už vaiko pareigų atlikimą jam naudojantis savo teisėmis; kokios vaiko raidos prielaidos lemia vaiko galėjimą atlikti pareigas; kokios ugdymo sąlygos – tikslai, mechanizmai, priemonės svarbūs, kad, sulaukęs pilnametystės, vaikas taptų savarankišku ir atsakingu asmeniu; kokias realias vaiko pareigų įgyvendinimo galimybes sukuria įstatymuose apibrėžtos vaiko pareigos. Vaikas, naudodamasis savo teisėmis, negali visa apimtimi vykdyti pareigų, nes pareigų atlikimui būtinos su vaiko raida susijusios sąlygos – žinios, gebėjimai, patirtis, o jų atsiradimui būtinas tikslingas ugdymas, todėl svarbios visų pirma tėvų, o vėliau ir kitų ugdytojų pastangos sudaryti vaikui galimybes pagal didėjančius jo gebėjimus aktyviai ir sąmoningai naudotis savo teisėmis, kad iki pilnametystės būtų pasiektas galutinis ugdymosi tikslas – savarankiškumas. Vaiko teisių konvencijos koncepcija ir apibrėžtos vaiko teisės taip pat nusako ir vaiko ugdymo turinį, ir mechanizmus, priemones ugdymo tikslams pasiekti. Reikšminiai žodžiai: žmogaus teisės, vaiko teisės, teisių ir pareigų vienovė, atsakomybė, savarankiškumas, vertybės, vaiko raida. [Iš leidinio]
ENThis article analyses the prerequisites for the implementation of children’s rights and obligations in relation to the specificities of child development. The aim was to answer the following questions: Who is responsible for the child’s performance of their duties in exercising their rights? What developmental prerequisites determine the child’s ability to perform their duties? What are the conditions of education – goals, mechanisms, means – that are important for the child to become an independent and responsible person when they reach the age of maturity? What are the real possibilities of the child’s performance of their duties as they are defined by the law? The exercise of the rights of the child cannot be the full exercise of their duties, since the exercise of these duties requires the development of the child in areas such as knowledge, abilities and experience, and the development of these conditions requires purposeful education. This is why it is important that the efforts of parents, and subsequently of other educators, enable the child to exercise their rights in an active and conscious manner in accordance with their growing capacities. This ensures that, by the time the child reaches the age of maturity, the final educational goal of independence is achieved. The concept of the Convention on the Rights of the Child and the rights of the child as defined in the Convention both determine the content of the child’s education and the mechanisms and means of achieving educational objectives. Keywords: human rights, children’s rights, unity of rights and obligations, responsibilities, independence, values, child development. [From the publication]