Pasakų reikšmė ugdant kalbinius įgūdžius ikimokykliniame amžiuje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Pasakų reikšmė ugdant kalbinius įgūdžius ikimokykliniame amžiuje
Alternative Title:
Influence of fairy tales on the development of language skills in preschool age
In the Journal:
Studijos - verslas - visuomenė. 2020, 5, p. 162-168
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojama tradicinių pasakų reikšmė ugdant vaikų kalbinius įgūdžius ikimokykliniame amžiuje. Atlikus mokslinės literatūros analizę, pagrįsta tradicinės pasakos samprata, klasifikacija ir pasirinkimas, atskleisti tradicinės pasakos panaudojimo būdai ir jų reikšmė trimečių kalbinių gebėjimų ugdymui. Naudoti tyrimo metodai – mokslinės literatūros analizė, apklausa raštu. Tyrimo išvados nurodo, kad – ankstyvojo amžiaus vaikams rekomenduojamos pasakos apie gyvūnus, formulinės pasakos; svarbu taikyti įvarius vaiko kūrybiškumą, aktyvumą skatinančius būdus. Tokių pasakų naudojmas efektyvina kalbinių įgūdžių ugdymą. Sraipsnyje pabrėžiama, kad, siekiant efektyvaus ikimokyklinio amžiaus vaikų kalbinių įgūdžių ugdymo, pasakų metodas atlieka svarbų vaidmenį. Tradicinės pasakos šiame etape labai svarbios, nes jos daugeliui žinomos, jose sukaupta daugelio kartų išmintis, tokios pasakos gerai suvokiamos ikimokykliniame amžiuje, tačiau svarbų vaidmenį atlieka ir šiuolaikinės pasakos, kurios tampa vis įprastesnės dabarties vaikams. Pedagogai pozityviai vertina pasakos reikšmę kalbiniams įgūdžiams plėtoti. Kalbinių įgūdžių ugdymas skatinas kuriant kalbinę aplinką, naudojant įvairius ugdymo metodus, būdus bei priemones, kuriant pozityvią atmosferą, skatinant vaikų tarpusavio teigiamus santykius, pasitikėjimą savo jėgomis. Šiame procese aktualūs pedagoginio meistriškumo, kvalifikacijos, bendrdarbiavimo su šeimomis aspektai. Reikšminiai žodžiai: tradicinės pasakos, ankstyvasis amžius, bendradarbiavimas, kalbiniai įgūdžiai. [Iš leidinio]

ENRelevance of the study. The second and third years of a child's life are the basic time for the development of language skills. Time-tested traditional children’s literature is naturally suited for language development of three-yearold children. Due to the abundance of information technology and the influence of modern fairy tales, traditional fairy tales are often forgotten or considered not interesting and outdated. The present bachelor thesis is designed to discuss the possibilities of traditional fairy tales, explain them to parents and discover new ways to use them in the development of children’s language skills. The research question is: what is the significance of traditional fairy tales in the language development of three-year-old children? The goal of the study is to reveal the significance of traditional fairy tales in the language development of three-year-old children. The research topic is the significance of traditional fairy tales in the language development of three-year-old children. Research objectives: To substantiate the significance of traditional fairy tales in the language development of three-year-old children from the theoretical point of view. To find out the opinion of teachers on the significance of traditional fairy tales in the language development of three-year-old children.Research methods: analysis of scientific literature, interview, statistical analysis of the obtained data. Conclusions: the research revealed that reading and telling fairy tales is among the most effective ways of language development. Various methods of conveying fairy tales promote the development of language skills as well as creative and original way of thinking in children. According to teachers, the ways of conveying traditional fairy tales are related to the development of a child's language, the influence on the development of creativity. Teachers know and use a variety of ways to convey a fairy tale. Teachers are positive about the importance of fairy tales in developing language skills. Parents understand the importance of fairy tales, but often lack the time, patience, and knowledge to use fairy tales in their child’s language development. Recommendations: Promote the development of the language skills in three-yearold children through everyday linguistic, interactive, play-based activities using traditional fairy tales. Key words: preschool education, educational function of the family, children's creativity. [From the publication]

ISSN:
2538-7928; 2538-7960
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/104053
Updated:
2023-09-20 16:40:51
Metrics:
Views: 159    Downloads: 62
Export: