LTKultūrinių renginių lankytojams kultūros įstaigos pateikia taisykles ir priminimus, kuriuose nurodyta, kaip neturėtų elgtis lankytojas, kas yra draudžiama, bei kokias teises turi kultūros įstaiga. Išanalizavus kultūrinių renginių lankytojų etiškos elgsenos raiškos problemas teatruose, galima teigti, kad kultūrinis renginys plečia visuomenės akiratį, skatina tobulėti, nes turi tiesioginį socialinį ir kultūrinį poveikį. Lankytojų etiškos elgsenos raiškos problemas lemia daugybė veiksnių, darančių įtaką atskirų individo poelgiams. Tai vertybės, etikos ir moralės normų suvokimas, kultūriniai poreikiai, vartojimo kultūra, gyvenimo stilius, šeimos ugdomasis poveikis, visuomenė, ir individo elgesio kultūra. Visi šie veiksniai glaudžiai sąveikauja tarpusavyje, formuodami žmogaus mąstymą, suvokimą ir elgseną. Teatrų darbuotojai kur kas dažniau pastebi lankytojų etiškos elgsenos problemas nei patys lankytojai. Todėl pasitaiko minėtų grupių komunikacijos procese problemų sprendžiant kilusius nederamos elgsenos iššūkius. Tyrimo objektas – kultūrinių renginių lankytojų etiškos elgsenos raiška. Tyrimo tikslas – ištirti kultūrinių renginių lankytojų etiškos elgsenos raiškos problemas teatre. Tyrimui atlikti pasirinkti kiekybinio tyrimo metodai – anketinė apklausa ir apklausa paštu bei tyrimo instrumentas - anketa. Anketa sudaryta tyrėjų, joje yra dvi dalys: kreipinys į respondentą ir tyrimo pristatymas bei pateikti klausimai. Anketą sudaro trijų tipų klausimai: atviri, uždari ir pusiau uždari klausimai.Apklausos dalyviai – tyrime dalyvavo vakarų Lietuvos teatrų darbuotojai (42 tiriamieji) ir minėtų teatrų lankytojai (94 respondentai), kurie pasirinkti patogiosios imties sudarymo būdu. Anketos tyrimo dalyviams buvo išdalintos ir išsiųstos paštu, tikintis didesnio anketų grįžtamumo rodiklio. Atlikto tyrimo metu surinkta teatro darbuotojų demografinė charakteristika. 71,4 proc. respondentų yra moterys, 28,6 proc. vyrai. Respondentų amžiaus pasiskirstymas: 23,8 proc. respondentų tyrimo metu buvo 18-29 metų amžiaus, 47,6 proc. - 30-50 m., 23,8 proc. - 50-60 m. ir 4,8 proc. 61 metų ir vyresni. Remiantis teatro lankytojų apklausos raštu ir apklausos paštu duomenimis, paaiškėjo, kad iš visų 94 apklausoje dalyvavusių respondentų 29,8 proc. buvo vyrai ir 70,2 proc. – moterys. Apklausoje dalyvavusių amžiaus pasiskirstymas: 3,2 proc. respondentų buvo jaunesni nei 18 metų amžiaus; 52,1 proc. - 18-29 m., 29,8 proc. - 30-50 m. 9,6 proc. - 50-60 m. ir 5,3 proc. 61 metų ir vyresni. Kiekybinio tyrimo duomenims apdoroti buvo naudojamas kompiuterinis statistinių programų paketas „SPSS – 16.0 for Windows“.Tyrimo rezultatai. Išanalizavus kultūrinių renginių apibrėžtį ir lankytojų etiškos elgsenos raiškos problemas teatruose, galima teigti, kad pastaruoju metu didžiausiomis teatro lankytojų etiškos elgsenos problemomis tampa: mobiliojo ryšio telefonų naudojimas renginių metu, lankytojų apranga neatitinkanti renginio pobūdžio ir įstaigos aplinkos, nepagarba menininkui bei šalia esančiam žmogui, ir nepriimtinas kultūros įstaigos lankytojo elgesio toleravimas. Kultūros renginių organizatoriai imasi tam tikrų priemonių sprendžiant minimas problemas. Naudojami informaciniai pranešimai, nustatomos renginių lankymo taisyklės, nurodančios netinkamo elgesio padarinius, kuriamos edukacinės programos, supažindinančios su renginių lankymo kultūra. [Iš leidinio]
ENIssues of visitors‘ ethical behaviour at the artistic events are studied, factors which influence these issues and also possible ways to solve them are revealed in this article. Definitions of culture and ethical behaviour help perceive importance of ethical behaviour at the artistic events. The aim of the research is to study issues of visitors‘ ethical behaviour at the artistic events. After issues of visitors‘ ethical behaviour at the theatre have been studied, it is admitted that culture events broaden and develop visitors‘ outlook, as well as have direct social and cultural influence. Issues of visitors‘ ethical behaviour at the artistic events are caused by many factors, which influence behaviour of individuals. These are values, awareness of ethical and moral rules, cultural needs, consumer culture, life style, education in the family, society and person‘s behavioural culture. All these factors are interacting closely and shape person‘s thinking, perception and behaviour. Staff of the theatre notice problematic ethical behaviour of visitors more often than visitors themselves. Therefore, while these two groups contact it can be difficult to solve problems provoked by inappropriate behaviour. Keywords: ethical behaviour, culture, culture event. [From the publication]