Ankstyvojo amžiaus vaikų pažinimo kompetencijos ugdymo(si) galimybės

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Ankstyvojo amžiaus vaikų pažinimo kompetencijos ugdymo(si) galimybės
Alternative Title:
Early age children's cognitive competence education opportunities
In the Journal:
Studijos - verslas - visuomenė. 2022, 7, p. 255-264
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje, remiantis mokslinės literatūros analize bei atlikto tyrimo duomenimis, aptariamos ankstyvojo amžiaus vaikų pažinimo kompetencijos ugdymo galimybės. Straipsnyje gilinamasi į problemą, kaip skatinti ankstyvojo amžiaus vaikų pažinimo kompetencijos ugdymą(si) per atradimus, bandymus, eksperimentus. Tyrimo tikslas: atskleisti ankstyvojo amžiaus vaikų pažinimo kompetencijos ugdymo(si) galimybes. Tyrimo metodai: mokslinės literatūros ir dokumentų analizė, apklausa raštu, apklausa žodžiu, duomenų kiekybinė ir kokybinė analizė. Straipsnyje analizuojama pažinimo kompetencija kaip viena svarbiausių sričių, vaiko ugdymui(si), kurią sudaro: smalsumas, domėjimasis, informacijos rinkimas ir apdorojimas, aktyvus aplinkos tyrinėjimas, padarinių prognozavimas, žinių, supratimo ir patirties kritiškas interpretavimas bei kūrybiškas panaudojimas. Išugdyta pažinimo kompetencija skatina žmogų domėtis ir suvokti įvairius reiškinius, dėsnius, leidžia įprasminti ir panaudoti kaupiamas žinias, ugdo kritinį mąstymą bei mokėjimą mokytis, kurie yra reikšmingi tolimesniame vaiko gyvenime. Patirtinis ugdymas(is) per atradimus, bandymus ir eksperimentus suteikia vaikui galimybes aktyviai veikti ir kurti sąveikoje su kitais, sėkmingai integruotis į bendruomenės gyvenimą, išbandyti savo prigimtinius gebėjimus ir lengviau prisitaikyti prie aplinkos.Ankstyvojo amžiaus vaiko ugdymas(is) ypatingas tuo, jog yra orientuotas į vaiko poreikių tenkinimą, jutiminės patirties plėtojimą, atitinkantis vaiko amžiaus galimybes, skatinantis vaiko savarankiškumą ir saviraišką. Tyrimo rezultatai atskleidė: svarbu ugdyti vaikų patirtinį ugdymą(si) jau ankstyvajame amžiuje, o tinkamiausias būdas pažinti aplinką yra žaidimas. Respondentai supranta, kad šeima ir pedagogai turėtų tapti ugdymo(si) partneriais, įsitraukdami į vaikų pažinimo kompetencijos ugdymą(si) įstaigoje/grupėje, todėl veikia įvairiais būdais: bendradarbiaudami su pedagogais, kurdami priemones, tobulindami ugdymo aplinkas. Pagrindiniai žodžiai: ankstyvasis amžius, pažinimo kompetencija, ugdymas per atradimus, bandymus, eksperimentus. [Iš leidinio]

ENRelevance of the topic: Cognitive competence stimulates children's curiosity, information collecting, its processing and interest in the surrounding environment. Children are active researchers of the environment, interpreters of knowledge and experience (Baltakienė, Povilaikienė, 2016). Competence development through experience stimulates children's natural curiosity, satisfies the child's need to explore, all this builds confidence in one's own knowledge and abilities, and the challenges of experiential learning promotes problem solving, critical thinking and learning skills and strengthens learning motivation (Baltakienė, Povilaikienė, 2016). The problem of the research: how to promote the development of cognitive competence in early age children through discoveries, tests and experiments? The object of the research: is the development of cognitive competence (s) in early age children through discoveries, tests and experiments. The aim of the research: to reveal the development of cognitive competence in early age children through discoveries, tests and experiments. Research tasks: To theoretically substantiate the development of cognitive competence of early age children through discoveries, tests and experiments; To empirically reveal the attitude of parents and teachers to the development of cognitive competence of early-age children through discoveries, tests and experiments. Research results: The study revealed the importance of developing experiential education for children at an early age. Education through discoveries, tests and experiments stimulates curiosity and interest, encourages children to explore, develops children's competencies and encourages experiential learning. Parents and educators agreed that the involvement of parents in the development of children's cognitive competence is important.Parents of young children participate in the educational process by providing tools, cooperating with teachers and implementing ideas. The results of the research revealed: it is important to develop children's experiential education at an early age, and the most appropriate way to get to know the environment is play. Respondents understand that the family and educators should become educational partners by getting involved in the development of children's cognitive competence in the institution (group), so they get involved in various ways - cooperating with educators, sharing tools or implementing ideas of educators. Educators distinguish that cognitive ability, motor skills, concentration, self-control are strengthened through experience, they are most successful in getting children interested in innovations, coming up with ideas for activities, observing and recording the progress made by children, but they also face difficulties: working in large groups, insufficient means, loss of children's interest. Keywords: early age, cognitive competence, learning through discovery, testing, experimentation. [From the publication]

DOI:
10.52320/svv.v1iVII.253
ISSN:
2538-7928; 2538-7960
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/103977
Updated:
2023-09-18 15:42:46
Metrics:
Views: 63    Downloads: 30
Export: