LTDiskusijos dėl teisės paduoti apeliacinį skundą administracinių bylų teisenoje Lietuvoje prasidėjo 2019 metais. Tuo tikslu buvo surengta tarptautinė konferencija „Nauji iššūkiai ir patirtys administraciniame procese“. 2019-12-02 Lietuvos Respublikos Seime buvo užregistruotas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo projektas ir jį lydintys kitų įstatymų projektai, įskaitant pakeitimus dėl asmens teisės paduoti apeliaciją pagal Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymą (toliau ir – ABTĮ). Šiuo metu yra užregistruotas jau trečiasis ABTĮ pakeitimo projektas (toliau ir – Įstatymo projektas), todėl tiek mokslininkų, tiek praktikų diskusijos ir nuomonės dėl siūlomų apeliacijos stadijos novelų vis dar reikalingos ir pateikiamos laiku. Projektuose siūloma papildyti Administracinių bylų teisenos įstatymą 1381 straipsniu ir nustatyti, kad bylos, kuriose apeliacine tvarka skundžiamas pirmosios instancijos teismo sprendimas ar jo dalis dėl Lietuvos administracinių ginčų komisijos, jos teritorinio padalinio ar Mokestinių ginčų komisijos sprendimo, priimto išnagrinėjus administracinį ginčą įstatymuose nustatyta privaloma ikiteismine tvarka, yra ribotos apeliacijos bylos.Projekto rengėjai siekia iš esmės peržiūrėti teisę į apeliaciją ir pereiti iš neribotos apeliacijos modelio į ribotos apeliacijos modelį ginčo administracinių bylų teisenoje. Tad apeliacijos stadija bylose, kuriose administracinis ginčas buvo sprendžiamas privaloma ikiteismine tvarka, taptų išimtine proceso stadija, priklausančia ne vien nuo apelianto valios skųsti pirmosios instancijos teismo sprendimą, bet ir nuo Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo (toliau ir – LVAT) trijų teisėjų kolegijos sprendimo, kuriuo būtų vertinama ne tik tai, ar skundas atitinka ABTĮ jam keliamus techninio pobūdžio reikalavimus, bet ir tai, ar egzistuoja ABTĮ 1381 straipsnio 2 dalyje numatomi apeliacinio proceso pagrindai, susiję su konkrečioje byloje kilusių teisinių klausimų vertinimu. Straipsnyje siekiama aptarti teisės į apeliaciją administracinėse ginčo bylose konstitucinę sampratą ir įvertinti Įstatymo projekte siūlomų nuostatų konstitucinį suderinamumą ta apimtimi, kuri suponuoja teisę apskųsti neįsiteisėjusį pirmosios instancijos teismo sprendimą bent vieną kartą aukštesnės instancijos teismui. Reikšminiai žodžiai: administracinių bylų teisena, ABTĮ projektas, teisė į apeliaciją, ribota apeliacija, akivaizdi teisės taikymo klaida, administracinių ginčų ikiteisminio nagrinėjimo stadija, administracinių ginčų privalomas ikiteisminis nagrinėjimas. [Iš leidinio]
ENDiscussions regarding the right to appeal in administrative proceedings in Lithuania began in 2019. For that purpose, an international conference entitled “New Challenges and Experiences in the Administrative Process” was held. On December 2, 2019, the draft Law on Administrative Proceedings of the Republic of Lithuania, and other draft laws accompanying it, were registered in the Seimas (Parliament) of the Republic of Lithuania. Currently, the third draft amendment to the Law on Administrative Proceedings of the Republic of Lithuania has been registered. This project aims to expand the competence of pre-trial bodies dealing with administrative disputes by applying a mandatory pre-trial dispute resolution procedure to an even wider range of disputes; i.e., including disputes concerning damage caused by the illegal actions of state administration entities and municipal administration entities, disputes regarding the imposition of civil service penalties, and disputes regarding the issuance of permits for foreigners to live or work in Lithuania. A second amendment to the Law on Administrative Proceedings of the Republic of Lithuania was to introduce a limited appeal for the above-mentioned categories of cases, after they are examined in a mandatory pre-trial procedure for administrative disputes and reviewed in a district administrative court.Therefore, it is proposed to establish the following criteria for the admissibility of the appeal: 1) a clear and consistent case law of the Supreme Administrative Court of Lithuania has been formed on the issue of the dispute, from which the court of first instance deviated by adopting the decision under the appeal; 2) a manifest error of law has been made in the judgment of the court of first instance; and 3) it is necessary to ensure the formation of uniform practice of administrative courts. This study presents the grounds and peculiarities of the right to appeal de lege lata in constitutional jurisprudence, whereas the second part of the study deals with certain aspects of the proposed model of limited appeal de lege ferenda, the extent to which the proposed amendments are in line with the constitutional case law, and the case law of the European Court of Human Rights. Keywords: administrative proceedings, draft Law on Administrative Proceedings of the Republic of Lithuania, the right to appeal, limited appeal, error of law, pre-trial administrative dispute resolution, mandatory pre-trial examination of administrative disputes. [From the publication]