LTSeimo kontrolierių institutas gretintinas su visuotinai žinomu ombudsmeno institutu. Konstitucinio Teismo formuojamoje doktrinoje atsispindi šio instituto funkcinis dualizmas, Seimo kontrolierių institucija, nepriskirtina nei įstatymų leidžiamajai, nei vykdomajai, nei teisminei valdžiai, yra kontrolės institucija, ir tuo pat metu ji yra teismo atžvilgiu papildoma (subsidiari), nepriklausoma institucinė žmogaus teisių garantija. Įstatyme nustatytas ribojimas administracinių teismų kompetencijai nepriskirti tirti Seimo kontrolierių sprendimų gali būti vertintinas kaip Seimo kontrolierių veiklos nepriklausomumo garantija, neužkertanti kelio asmeniui, manančiam, kad jo konstitucinės teisės ar laisvės yra pažeistos atitinkamais valstybės ar savivaldybių pareigūnų veiksmais (neveikimu) ir (arba) sprendimais kreiptis į teismą. Seimo kontrolierių veiklos nepriklausomumo garantija yra esminė ir, nors Konstitucinis Teismas nėra pilnai atskleidęs Seimo kontrolierių instituto nepriklausomumo bruožų, manytina, kad šiuo atveju galėtų būti mutatis mutandis taikytinos kai kurios Konstitucinio Teismo suformuluotos oficialios konstitucinės doktrinos nuostatos, skirtos teismų nepriklausomumui, teismų sprendimų motyvams. Seimo kontrolierių įstatymo nuostata, pagal kurią Seimo kontrolieriaus įgaliojimai nutrūksta, kai daugiau kaip pusė visų Seimo narių pareiškia nepasitikėjimą, kelia pagrįstų abejonių dėl jos konstitucingumo, atitikties tarptautiniams ombudsmeno instituto nepriklausomumo kriterijams. Reikšminiai žodžiai: Seimo kontrolierius, ombudsmenas, konstitucinis teismas, konstitucinė jurisprudencija. [Iš leidinio]
ENThe constitutional institute of Seimas ombudsmen is comparable to the internationally well-known institute of the ombudsman (ombudsperson). The doctrine formed by the Constitutional Court reflects the functional dualism of this institute. The institution of the Seimas ombudsmen, which is not a part of the legislature, the executive, or the judiciary, is interpreted as a control institution, and at the same time is a supplementary (subsidiary) independent institutional guarantee of human rights in relation to the court. The restriction established by law on the competence of administrative courts not to investigate the decisions of Seimas ombudsmen may be assessed as a guarantee of independence, which does not prevent a person who believes that their constitutional rights or freedoms have been violated (abused) by State or local governmental officials from appealing to the court. The guarantees of the independence of Seimas ombudsmen are essential, and although the Constitutional Court has not fully disclosed the features of the concept of the independence of Seimas ombudsmen, it is assumed that some essential provisions of the official constitutional doctrine formulated by the Constitutional Court regarding the independence of courts and the motives of court decisions are mutatis mutandis applicable to the Seimas ombudsmen institution. The provision of the Law on the Seimas Ombudsmen, according to which the powers of the ombudsman could be terminated when more than half of all members of the Seimas express a vote of no confidence, raises reasonable doubts about its constitutionality and compliance with the international criteria of the ombudsperson’s independence. Keywords: Seimas ombudsman, independence of Seimas ombudsman, ombudsperson, constitutional court, constitutional jurisprudence. [From the publication]