LTŠių metų rugpjūčio pradžioje lankantis Latvijoje, Jelgavos (iki 1917 m. – Mituva / Mintauja; vok. Mitau) Ģedertso Eliasso (1887–1975) vardo istorijos ir meno muziejuje, teko patirti malonią staigmeną. Įžengus į pagrindinę dailaus pastato salę joje atvykėlius netikėtai pasitiko ten kabanti žymiojo lietuvių tapytojo, grafiko ir gydytojo Vincento SMAKAUSKO (Wincenty Smokowski, 1797–1876) didelio formato batalinė drobė „Kapituliacija prie Vilagošo 1849 metais“! Kaip šis, bėgant metams nemažai nukentėjęs, bet vėliau restauruotas įspūdingas kūrinys atsidūrė Jelgavoje? Kokia jo istorija? Remdamasi kruopščiu Ģedertso Eliasso muziejaus restauratorės Saivos Kuplės ir jos kolegų muziejininkų atliktu, tačiau gal dar ne visiems senosios mūsų šalies dailės mylėtojams žinomu 2018 m. publikuotu tyrimu, dailėtyrininkė Joana VITKUTĖ stengiasi atsakyti į šiuos klausimus. [Iš leidinio]
ENVisiting Latvia at the beginning of August, I had a pleasant surprise at the Ģederts Eliass (1887– 1975) Museum of History and Art in Jelgava (until 1917, Mituva/Mintauja, in German Mitau). On entering the main hall of the handsome building, visitors were greeted unexpectedly by the large-scale battle canvas “Surrender at Vilagos”, 1849 by the famous Lithuanian painter, graphic artist and physician Vincentas SMAKAUSKAS (Wincenty Smokowski, 1797–1876)! How did this impressive work, which had weathered much over the years but was later restored, end up in Jelgava? What is its story? The art researcher Joana VITKUTĖ tries to find the answers using a careful study carried out by Saiva Kuple, a restorer at the Ģederts Eliass Museum, and her colleagues, which, although published in 2018, has not yet reached all lovers of old art in our country. [From the publication]