LTDidelę kultūrinę ir informacinę atskirtį Lietuvoje išgyvena senyvi, technologiškai mažiau raštingi, vieniši atokių vietovių gyventojai bei žmonės su proto ir psichosocialine negalia, gyvenantys ilgalaikės socialinės globos namuose. Šiame straipsnyje išanalizuojama kultūrinės veiklos įtaka kaimo bendruomenių, kultūros ir socialinių institucijų bendradarbiavimui, sukuriant tarpsektorinį bendradarbiavimo modelį. Diegiant tarpsektorinį bendradarbiavimo modelį svarbu kūrybiškai pritaikyti specialiosios leidinių serijos gamybą, atliepti sveikatos priežiūros ir socialines paslaugas teikiančių įstaigų klientų poreikius, kūrybiškai prisidėti prie kaimo bendruomenės kultūrinio verslumo stiprinimo. Reikšminiai žodžiai: kaimo bendruomenė, socialinės paslaugos, tarpsektorinis bendradarbiavimas, kultūra. [Iš leidinio]
ENThe deepest cultural and informational divide in Lithuania is currently experienced by elderly, technologically illiterate, lonely residents of remote areas and people with mental and psychosocial disabilities living in long-term social care homes. It is important not to forget that culture is a prerequisite for the vitality of every society, which promotes concentration for joint work and creates space for each person to reveal their abilities and talents. It is important to maintain and strengthen the creative powers of the nation and to develop the need for culture, the ability to be proud of and appreciate it, because culture is a sphere that gives meaning to a person's lifestyle and creates human capital. The object of the research is intersectoral cooperation in cultural activities. The aim of the research is to analyze the influence of cultural activities on the cooperation of communities, creating an intersectoral model of cooperation. When implementing an intersectoral cooperation model, it is important to creatively adapt the production of a special series of publications, respond to the needs of clients of institutions providing healthcare and social services, and creatively contribute to strengthening the cultural entrepreneurship of the rural community. Keywords: Rural community, Social Services House, cooperation, culture. [From the publication]