Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės laivybinių upių teisinis statusas XVI-XVIII amžiuje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės laivybinių upių teisinis statusas XVI-XVIII amžiuje
Alternative Title:
Legal status of the navigable rivers of the Grand Duchy of Lithuania in the 16th-18th centuries
In the Journal:
Lietuvos istorijos studijos [LIS] [Studies of Lithuania's History]. 2023, t. 51, p. 8-21
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje, remiantis Lietuvos Statutais, seimų nutarimais (konstitucijomis), miestų privilegijomis ir kitais teisės šaltiniais bei istoriografijos duomenimis, tiriamas Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės (toliau – LDK) laivybinių upių teisinis statusas XVI–XVIII a. Nagrinėjama įvairiakalbiuose šaltiniuose aptinkamo termino „laivybinės upės“ turinio problema bei vartojimas. Tyrimas parodė, kad ši sąvoka turėjo dvi reikšmes: nurodė fizinę upių charakteristiką ir apibrėžė teisinį jų kaip laisvo kelio statusą. Šiose upėse buvo draudžiama statyti bet kokias laivybą apsunkinančias kliūtis (perkolus, malūnų užtvankas ar kitas užtvaras) bei rinkti naujus, „neįprastus“ muitus. LDK teisėje laivybos kliūčių problemą mėginta spręsti dviem būdais: a) nurodyta kliūtis šalinti fiziškai ir (ar) numatytos baudos; b) perkoluose ir užtvankose reikalauta privalomai įrengti vartus. Reikšminiai žodžiai: laivybinės upės, vandens keliai, Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė, teisės istorija, Lietuvos Statutai. [Iš leidinio]

ENThe article examines the legal status of the navigable rivers of the Grand Duchy of Lithuania (further – GDL) in the 16th–18th centuries, based on Lithuanian Statutes, Sejm resolutions (constitutions), city privileges, other legal sources, and historiographical data. The problem of the content and usage of the term "navigable river" found in multilingual sources is examined. The study showed that this term contained two meanings: it indicated the physical characteristics of rivers and defined their legal status as a free path. In these rivers, it was forbidden to build any obstacles that make navigation difficult (fish traps, mill dams, or other barriers) and to collect new "unusual" customs duties. In the GDL’s law, the problem of shipping obstacles has been tried to solve in two ways: a) by specifying the obstacles to be removed physically and/or providing fines; b) by the mandatory installation of gates in fish traps and dams. Keywords: navigable rivers, waterways, Grand Duchy of Lithuania, legal history, Statutes of Lithuania. [From the publication]

DOI:
10.15388/LIS.2023.51.1
ISSN:
1392-0448; 1648-9101
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/102993
Updated:
2024-06-18 09:00:18
Metrics:
Views: 32
Export: