Edukacinė komisija ir Lietuvos pradžios mokykla. Istorinė studija

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knyga / Book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Edukacinė komisija ir Lietuvos pradžios mokykla. Istorinė studija
Publication Data:
Vilnius : Vilniaus pedagoginio universiteto leidykla, 2007.
Pages:
225 p
Notes:
Bibliografija išnašose.
Contents:
Pratarmė — I. Edukacinės komisijos kūrimas: 1. Socialinė ir švietimo būklė XVIII amžiuje; 2. Jėzuitų Įnašas į Lietuvos švietimą; 3. Edukacinės komisijos steigimas; 4. Edukacinės komisijos švietimo kryptis; 5. Liaudies švietimo problemos kilimas; 6. Atskirų autorių planai; 7. Pastabos apie valstiečių gyvenimą ir jaunimo auklėjimą — II. Parapinių mokyklų vieta edukacinės komisijos mokyklų sistemoje: 1. Parapinių mokyklų pobūdis ir nuostatai; 2. Apie fizinį ir intelektinį vaikų lavinimą; 3. Mokyklos tvarka ir režimas; 4. Parapinių mokyklų steigimas; 5. Vadovėlių parengimo klausimas; 6. Pedagoginių kadrų rengimas; 7. Dėstomieji dalykai Vilniaus mokytojų seminarijoje — III. Auklėjimo ir mokymo darbas parapinėse mokyklose: 1. Dorinis auklėjimas; 2. Įspėjimai, pabarimai ir bausmės; 3. Pagyrimas, paskatinimas, premijos; 4. Mokytojo vaidmuo doriniame auklėjime; 5. Mokytojo santykiai su dvasininkais; 6. Fizinis lavinimas parapinėse mokyklose; 7. Būdai jėgai kaupti ir grūdinti; 8. Intelektinis lavinimas; 9. Moralės mokslo dėstymas; 10. Katekizmo dėstymas — IV. Praktinis mokymas: 1. Apie žemės matavimą ir kaimišką statybą; 2. Mokslas apie amatus, malūnus, lentpjūves, laivus, indus ir kitus panašius dalykus; 3. Apie kaimo ir miestelių prekybą; 4. Apie žemės ūkį ir daržininkystę —- V. Mokytojų dengimas parapinėms mokykloms: 1. Mokytojų rengimo planavimas; 2. Seminarijos idėjos brendimas; 3. Seminarijos steigimo Projektas; 4. 1778 m. konkordato atgaivinimo klausimas — Pabaiga — Apie autorių — Priedai.
Summary / Abstract:

LTLietuvos Didžioji Kunigaikštystė buvo valstybė, kuri ne tik save gynė, bet ir rūpinosi švietimo ir gyvenimo gerove. To meto švietimo istorija teikia daug vertingos teorinės ir praktinės medžiagos šių dienų mokslo ištakoms suvokti, taip pat geriau suprasti abstrakčias idėjas, kurių yra šių dienų pedagoginėje spaudoje. Nors dokumentais įrodyta, kad Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valstybėje pirmoji mokykla įkurta 1397 m. prie Vilniaus katedros, kad kartu su katalikybe plito ir švietimas, nes prie bažnyčių steigiamos mokyklos, o jų tinklas atsirado XVI a. Lietuvoje įsigalint reformacijai, tačiau mažiau žinoma apie mokymo turinį, mokymo metodus. Mokymo turinys labiau tenkino religinius poreikius. Švietimo istorikė dr. Teresė Bukauskienė savo knygelėje „Lietuvos mokyklai 600 metų" rašė: „Padėtis keitėsi, pradėjus plisti reformacijai. Nuo XVI a. pradžios mokyklos darbas Vilniuje kaip ir kitose Lietuvos vietose ėmė gerėti. Lietuviškų mokyklų plėtojimąsi teigiamai veikė katalikų ir reformatų tarpusavio kova. XVI a. jau buvo spausdinama religinė lietuvių literatūra. Išplito mokyklų tinklas." 1579 m. įkurtas Vilniaus universitetas. Mokyklų raidą veikė to meto laikotarpiui būdinga ideologija. Ją taikliai aprašo dabartinio Vilniaus universiteto profesorius Romanas Plečkaitis. Jis sako: „XVI a. Lietuvos feodalinei diduomenei ir katalikų bažnyčiai reikėjo tokios ideologijos, kuri įteisintų feodalinį išnaudojimą. Tam geriausiai tiko viduramžių scholastinė filosofija, kuri mūsų krašto mokyklose viešpatavo iki XVIII a. vidurio. Jėzuitų ir kitų vienuolių ordinų vadovybė atsiribojo nuo pažangių mokslinių ir filosofinių idėjų, filosofijos profesoriai nebuvo savarankiški, privalėjo dėstyti ir rašyti veikalus pagal bažnyčios vadovybės instrukcijas, skatinusias tikėti viduramžių autoritetais ir nebandyti savarankiškai ieškoti tiesos. [Iš Pratarmės]

ISBN:
9789955201915
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/102623
Updated:
2023-07-25 17:10:38
Metrics:
Views: 33
Export: