LTŽmogaus ugdymas vyksta mokytojo ir ugdytinio pastangomis. Sportinėje veikloje svarbu ugdyti sportininko fizines, psichines bei funkcines galias. Rengiant didelio meistriškumo sportininkus itin svarbu pažinti jų ir juos rengiančių trenerių požiūrį į atskirus rengimo veiksmus, jų motyvaciją. Šioje disertacijoje siekiama ištirti Lietuvos olimpiečių ir juos rengiančių trenerių požiūrį į sportinės veiklos veiksnius, jų taikymą, motyvus, šių rodiklių kaitą įvairiais metinio rengimo ciklais, laikotarpiais, nustatyti jų siekius gauti psichologinę paramą ir žinias, įgyti psichologinę kompetenciją.
ENAnalysis of individual sports high performance athletes and their coaches’ attitude towards the application of different aspects of sports activity factors, research of athletes’ motivation dynamics during their sports career as well as research of athletes and their coaches motivation to receive psychological support and develop their psychological competence will create the precondition for improving individualisation of high performance athletes training, for more appropriate choice of pedagogical and psychological means of influence, for development of the Olympic Games participants training and harmonious personality. The aim of research was to explore the attitude of candidates and members of Lithuanian Olympic team and their coaches’ towards the different aspects of sports training factors, their application during the different cycles and periods of training and preparation for the Olympics; motivation of coaches and athletes to receive psychological support and education, to develop their psychological competence.