'Non-adaequatio': negatyvioji dialektika tarp Kanto ir Hegelio

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
'Non-adaequatio': negatyvioji dialektika tarp Kanto ir Hegelio
Alternative Title:
Non-adaequatio: negative dialectics in-between Kant and Hegel
In the Journal:
Problemos. 2023, t. 103, p. 51-65
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje Adorno materialaus „netapatumo“ filosofema kontekstualizuojama vokiečių idealizmo tradicijos, konkrečiai – Kanto ir Hegelio filosofijos, kontekste. Ginama tezė, kad „sekuliarizuoti metafiziką“ 'Negatyviojoje dialektikoje' reiškia vokiečių idealizmo, kaip tradicijos, įveiką, jos paneigimą ir kartu – pratęsimą. Tezę ginu šiais žingsniais: 1) parodau Apšvietos susietumą su autonomiško transcendentalinio subjekto steigtimi; 2) kontekstualizuodamas Adorno tiesos sampratą kaip 'non-adaequatio', rekonstruoju Adorno argumentą prieš Hegelį; 3) aptardamas Adorno istoriškumo sampratą išryškinu jo netapatumo filosofemos socioistorinį turinį; 4) parodau, kaip netapatumo filosofema veikia kaip ratio apribojimas, o kartu ir kaip mėginimas mąstyti tapatumą iš netapatumo perspektyvos; 5) rekonstruoju Adorno argumentą prieš Kantą santykyje su jo filosofijos metakritika Hegelio 'Tikėjime ir žinojime'. Pagrindiniai žodžiai: Adorno, Hegelis, Kantas, 'Negatyvioji dialektika'. [Iš leidinio]

ENThe aim of this article is to frame Adorno’s concept of ‘nonidentity’ in the context of German idealism, namely, the philosophies of Kant and Hegel. The thesis to be defended is that “Secularization of Metaphysics” entails relinquishing, as well as prolongation of the German idealist tradition. The argument is developed in the following steps: 1) the constitution of an autonomous transcendental subject is shown to be rooted in the idea of Enlightenment; 2) by reconstructing Adorno’s conception of truth as 'non-adaequatio', I claim that Adorno’s philosophy is conducted from the perspective of the end of philosophy; 3) the sociohistorical character of the concept of ‘nonidentity’ is discussed in relation to Adorno’s understanding of history; 4) the concept of ‘nonidentity’ is discussed as implying a continuation of the Kantian project on a metacritical level; 5) Adorno’s critique of Kant is reconstructed in the context of Hegel’s Faith and Knowledge. Keywords: Adorno, Hegel, Kant, 'Negative Dialectics'. [From the publication]

DOI:
10.15388/Problemos.2023.103.4
ISSN:
1392-1126; 2424-6158
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/102224
Updated:
2023-07-10 13:00:17
Metrics:
Views: 16
Export: