LTKaltės įveikimas ir dvasinės ramybės jausena – esmingas žmogaus siekis. Bažnyčia kviečia į susitaikymą su savimi, kitu ir Dievu; kviečia siekti išganymo – amžinos laimės ir ramybės. Vienas aktyviausių Bažnyčios mokymo skelbėjų buvo kunigas Jurgis Pabrėža (1771–1849), kurio 250-osios gimimo metinės paminėtos 2021 m. Tai žmogus, siekęs visomis savo jėgomis tarnauti žmonėms, „kad įgytume išganymą per mūsų Viešpatį Jėzų Kristų“ (1 Tes 5, 9). Kun. J. Pabrėža pamoksluose, kalbėdamas apie žmogaus kaltės pajautimą ir išsivadavimą iš šio slegiančio jausmo, kaip vieną iš pavyzdžių pateikė Kaino istoriją. J. Pabrėža savo pamokslų rinkinyje „Pamokslai vairingose materijose“ biblinį Kaino vardą mini 22 kartus. Iš 48-ių šiame rinkinyje esančių pamokslų Kainas minimas penkiuose. Kaino nuodėmės ir jo kaltės išgyvenimo pavyzdžiai pateikti aptariant asmens dvasinės gerovės klausimus: kas neturi vilties būti išganytas; kas užmušdamas kitą žmogų, nepadaro nuodėmės; kodėl geisti svetimų daiktų yra blogai; kuo blogas pavydus šnairavimas į kitą; kuo bloga šventvagiška išpažintis? Remdamiesi Biblijos pasakojimu apie Kainą ir šio pasakojimo pavyzdžiais kun. J. Pabrėžos pamoksluose matome, kad žmogus patiria nerimastingą kaltės išgyvenimą kaip pasąmoningą būseną, kurios veikiamas jaučia nesaugumą, bejėgiškumą, dvasinę kančią, kaip gyvenimo prasmės stoką. Šis kaltės jausmas turi savo priežastį – nuodėmę, t. y. veikimą pasaulyje ne pagal prigimties dėsnius. Pagrindiniai žodžiai: kun. Jurgis Pabrėža, pamokslai, Kainas, nuodėmė, kaltė. [Iš leidinio]
ENA person is an active being who at the same time experiences a disturbing feeling of guilt for his/her wrong actions. The experience of guilt spiritually oppresses and crushes the person. Man desires reconciliation: reconciliation with another, with himself, and with God. Overcoming guilt and feeling spiritual peace is a fundamental human endeavour. One of the outstanding preachers of salvation was priest Jurgis Pabrėža (1771–1849). He was a man of wide interests, whose ambition was to serve people with all his might, to keep science and faith in close unity, to proclaim the word of God, so that we “receive salvation through our Lord Jesus Christ” (1 Thessalonians 5: 9). Speaking of human guilt and liberation from the oppressive feeling of guilt in his sermons, Fr. J. Pabrėža provided the example of the story of Cain’s experience of guilt. By the example of Cain’s guilt, J. Pabrėža sought to free people from the state of uneasy guilt while delivering purposeful, time-and-place-appropriate sermons. Therefore, this article discusses examples of Cain’s sinful state and experience of guilt in the collection of sermons “Sermons on Various Matters” by Fr. J. Pabrėža. Fr. Jurgis Pabrėža mentions the biblical name of Cain 22 times in his sermon collection “Sermons on Various Matters”. Of 48 sermons in this collection Cain is mentioned in 5 of them: • The sermon on sneering and laziness given in Salantai on Pentecost 1815. • The sermon on the second part of the First Commandment of God, that is, on faith, hope, love and the glory of God, delivered in Salantai during the 40 days of indulgence at Pentecost 1825. • The sermon on the Fifth Commandment of God, given at the Great Jubilee in Mosėdis in 1826. • The sermon on the Ten Commandments of God, delivered in Mosėdis during the Great Jubilee in 1826.The sermon on blasphemous confession, given in Švėkšna during the 40 days of indulgence in 1824. Examples of Cain‘s experience of sin and guilt are given when discussing the spiritual well-being of a person: • Who has no hope to be saved? • Who does not commit sin by killing another man? • Why is it bad to desire what belongs to another? • What evil is there in a jealous sneer towards others? • What is wrong with a blasphemous confession? In the biblical story of Cain and examples of this narrative in the sermons of Fr. J. Pabrėža we see that a person experiences a disturbing feeling of guilt as a subconscious state of insecurity, helplessness and spiritual suffering, and as a lack of meaning in life. This sense of guilt has its own cause – sin, i.e. acting in the world against the laws of nature. Human nature, separated from God, no longer has a solid ontological basis of existence. It faces spiritual nothingness that manifests itself as desolation, isolation, loneliness, and thus as a devotion to Nothing that so penetrates human life that he/she ceases to comprehend its meaning and purpose. Keywords: guilt, sin, Cain, Fr. Jurgis Pabrėža, sermons. [From the publication]