LTStraipsnio objektas yra ankstyvojo fortepijono istorija – nuo jo atsiradimo iki šiuolaikinio instrumento susiformavimo, kuriuo sąlygiškai laikomas dvigubos repeticijos mechanizmo išradi mas (1821). Fortepijono evoliucija vyko daugiau nei šimtmetį visose didžiosiose Vakarų Europos valstybėse: Italijoje, Ispanijoje, Vokietijoje, Austrijoje, Anglijoje bei Prancūzijoje. Straipsnio tikslas – pristatyti ir palyginti skirtingų šalių žymiausias fortepijonų meistrų mokyklas, atskleisti instrumento technologijų kaitą, jo galimybių ir kompozitorių kūrybos sąveikos būdus. Pateikiama informacija gali būti aktuali dabarties pianistui, kuris aptariamu laikotarpiu sukurtus kūrinius interpretuoja šiuolaikiniu fortepijonu. Taikyti metodai: literatūros analizė, lyginamasis, istorinis analitinis, apibendrinimas. Reikšminiai žodžiai: fortepijonas, ankstyvasis fortepijonas, evoliucija, Vakarų Europos muzikos istorija, instrumentų meistrai, fortepijono mechanika, pianistinė technika, istoriškai pagrįstas atlikimas. [Iš leidinio]
ENThe object of the article is the analysis of transformations and specificities of performance since the invention of the piano (1709) up to the patent of the double-escapement action (1821). The article presents the piano’s evolution as an inspiring journey of the instrument throughout the main countries of Western Europe: Italy, Germany, Austria, Great Britain and France. It also introduces the main piano makers, whose efforts in improving the piano are highly regarded: Bartolomeo Cristofori, Gottfried Silbermann, Johann Andreas Stein, Johann Andreas Streicher, John Broadwood, Ignaz Pleyel, Sébastien Érard, etc. The main changes of the piano construction elements are discussed: hammers, action types, keyboard range, strings, dampers, frame, pedals. The exact type of the piano, which was used to compose a particular piano piece, guide a performer to a very clear understanding of its dynamic, articulation or pedaling. Some examples on the L. van Beethoven’s piano writing style are discussed, in reference to the interaction between the piano maker’s work and the composer’s creation for the corresponding piano type. The historical and theoretical knowledge combined with practical skills could be useful for a pianist, who wishes to create a truly historically informed interpretation of the composer’s creation on a modern instrument. Keywords: piano, early piano, evolution, Western Europe music history, instrument makers, piano mechanic, pianistic technique, historically informed practice. [From the publication]