LTKiekviena sistema ar sritis laikas nuo laiko susiduria su vienokiais ar kitokiais iššūkiais. Pavyzdžiui, kažkas ima ir moraliai pasensta, nebeatitinka laikmečio aktualijų, to todėl įvyksta kad ir nedidelės transformacijos. Jos vyksta ir švietimo sistemoje, nes atsirandančios naujos ugdymo aplinkos ir priemonės, besikeičiantys ugdymo kontekstai, pasaulinės aktualijos duoda ženklų, kad esamam ugdymo turiniui „reikia remonto“. Kita vertus, kalbėti apie švietimo raidą, o juo labiau apie jo perspektyvas – visai nedėkingas darbas (Lamanauskas, 2011). Tad keičiasi ugdymo turinio gairės. Be to, laikas šiek tiek pakoreguoja ugdymo sričių bei dalykų sampratas, mokyklos viziją. Taigi, bendrųjų programų kūrimas ir jų atnaujinimas – nuolatinis vyksmas. Prieš keturis metus imtasi atnaujinti bendrąsias programas, o 2022 m. rugsėjo mėnesį jos patvirtintos. Negali sakyti, kad smarkiai pasikeitė bendrųjų programų forma, išvaizda ar turinys tapo neatpažįstamu, tačiau kiekvienas mokytojas mato ir programos naujoves – septynias kompetencijas su jas sudarančiais sandais, ir kaip kiekvienas mokomasis dalykas prisideda prie šių kompetencijų ugdymo; įvardytas pasiekimų sritis ir pasiekimus, aprašytus pasiekimų lygius. Švietimo bendruomenė jautriai reagavo į prieš kelis metus pradėtą ugdymo turinio atnaujinimo procesą, naujų programų rengimą. Žodis „jautriai“ talpina daug: įsitraukiant ir dalyvaujant jų rengime, dalyvaujant susitikimuose su rengėjais ir užsienio ekspertais, svarstymuose, mokymuose. Žinoma, buvo ir skeptikų, kuriems niekas negerai. Dažnas iš jų programos ir šiandien nėra perskaitęs iki galo, bet turi nuomonę, nes jį yra ištikusi „atmetimo“ reakcija. Deja, toks požiūris labai trukdo mokytojo ir mokinių pedagoginiam susitikimui. O jų kasdieną būna ne vienas. ...]. [Iš teksto, p. 54]
ENEvery system or field of activity faces challenges of one kind or another from time to time. For example, something becomes morally outdated, no longer corresponds to the actualities of the time, as a result of which even minor transformations occur. They also take place in the education system, because emerging new educational environments and tools, changing educational contexts, and global current affairs give signs that the existing educational content "needs repair". The new programs provide not only compulsory (70%), but optional learning content (30%). It may be difficult to distinguish between mandatory and optional content in the educational process, as the latter will organically complement, expand or deepen the mandatory content. The use of optional learning content allows teachers and school communities to plan it in their own way. It brings a kind of freedom, but also a sense of responsibility. Also, it opens up great opportunities for collaboration between teachers (primarily science subjects). Keywords: educational content, educational environments, learning content. [From the publication]